Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Blogs Frido Herinckx bezoekt de Centraal Afrikaanse Republiek
6 augustus 2014 |

Frido Herinckx bezoekt de Centraal Afrikaanse Republiek

Het is woensdag 6 augustus 2014. Frido Herinckx van het Nederlandse Rode Kruis is samen met collega Frank Dewez in CAR, de Centraal Afrikaanse Republiek, om plannen te bespreken hoe het Rode Kruis de bevolking kan helpen. Waarom CAR? En waar is de hulpverlening volgens Frido het meest nodig? Lees hier Frido's verslag van de eerste dag in CAR.

IMG_0906.jpg"Verse baguettes op de markt en croissants bij het ontbijt. In de hoofdstad van CAR strijden verschillende mobiele providers via grote billboards om de aandacht van de bevolking. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht, maar het dagelijks leven heeft een schaduwkant. In dit Afrikaanse land heerst momenteel een zeer onstabiele situatie. Dat heeft grote gevolgen voor de bevolking. Wat je noemt een stille ramp die zich voltrekt.

Ontheemden

Gisteren kwamen we aan in de hoofdstad Bangui. Als enige Europese luchtvaartmaatschappij landt Air France hier eens per week. Het kamp met 30.000 ontheemden pal naast het vliegveld is niet te missen. Op het vliegveld zelf zien we veel militairen, Afrikaanse en Europese, maar ook een contingent aan hulpverleners van de VN, het Rode Kruis en verschillende ngo's. Allemaal uitgerust met smartphones en internetverbinding. Dat werkt hier goed.

Jonge kinderen

Eenmaal van het vliegveld af stuit je direct op de marktjes. Het lijkt allemaal erg normaal voor Afrika. Het zijn jonge kinderen die zakjes pinda's en een soort oliebolletjes verkopen. En juist dat duidt op een arm bestaan, ook voor Afrikaanse begrippen. Je ziet bovendien heel duidelijk dat CAR conflictgebied is geweest. Er zijn onderweg naar de hoofdstad grote hoeveelheden militairen op de been en talloze checkpoints. Soms mag je zomaar doorrijden, soms word je even gestopt en bekeken. Naast de weg dan weer enorme reclames van telecombedrijven. En iedereen loopt met een mobieltje.

Honger en dorst

Maar intussen is de politieke situatie in CAR fragiel. Om nog maar te zwijgen over het acute probleem: de honger, de dorst en de ziektes die heersen. Het huidige conflict begon in januari 2013 en escaleerde eind 2013. Een groepering (voornamelijk moslims), samengeraapt uit verschillende bevolkingsgroepen greep  de macht. En eind 2013 is die macht in de hoofdstad weer overgedragen aan een soort coalitie met enkele van de oorspronkelijke machthebbers, grotendeels christenen, omdat de eerste groep alweer uit elkaar gevallen was. Zo zijn er voortdurend allianties tussen kleine groepjes. Dat maakt de situatie nog altijd zeer instabiel. Een omvangrijke vredesmacht van de Afrikaanse Unie moet de stabiliteit waarborgen met steun van de EU en de VN.

Dubbel vluchtelingenprobleem

Cijfers zijn niet zo bekend of veranderen continu. In de hoofdstad Bangui bivakkeren nog 100.000 ontheemden. Dit aantal is al geslonken van 392.000 (na de machtsovername eind 2013), maar de overgebleven groep kan nog niet direct naar huis. In het hele land waren toen 825.000 burgers ontheemd. Dat zijn er nu nog steeds 535.000. Ook de 390.000 die naar het buitenland zijn gevlucht zijn nog niet terug. En de vluchtelingen afkomstig uit Zuid-Soedan kunnen ook nog niet weg. Eigenlijk is er sprake van een dubbel vluchtelingenprobleem.

Logistiek probleem

Complicerend in de problematiek is in hoge mate het conflict zelf. Maar nu, in de fragiele fase van eerste wederopbouw, is het allergrootste probleem waarschijnlijk de slechte infrastructuur. Het transport, inclusief de trucks, ligt in handen van de groepering die eind 2013 verdreven is.  En heel praktisch: Air France vliegt slechts eens per week. CAR grenst niet aan zee. Logistiek gezien is het land dus afgesneden. Er is bijvoorbeeld geen cement om waterpompen vast te zetten. Dat moet uit het buitenland komen. Ten noorden van CAR ligt Tsjaad; in het oosten Zuid-Soedan: beide geen florissante economieën. Uit Kameroen komt nu de voornaamste aanvoer, maar ook dat land kampt met conflicten. CAR heeft zelf weinig resources, alleen wat diamanten, en kan zich dus maar slecht redden. In het licht van de conflicten in Gaza of Zuid-Soedan raakt CAR snel buiten beeld en vergeten: dit is een stille ramp bij uitstek.

IMG_0900.jpgHulp voor nu en de langetermijn

We zijn in CAR, omdat we bepaald hebben dat we de mensen in CAR willen gaan helpen. Voor nu zullen we ons richten op de verstrekking van voedsel, water en medische zorg. Ondertussen zullen we ziekenhuizen bevoorraden en de watervoorziening, vaak nog met watertrucks, zekerstellen. Op langere termijn willen we kijken hoe we het nationale RK van CAR kunnen ondersteunen. Ons bezoek beginnen we met een assessment: we willen natuurlijk eerst weten wat de meest relevante activiteiten zijn die we in samenwerking met het internationale Rode Kruis en de nationale Rode Kruis van CAR kunnen gaan opzetten.

Het is woensdagmorgen 8:00uur. Over een halfuurtje vertrekken we naar het noorden, Kaga Bandoro, ten noorden van de hoofdstad Bangui, voor onze eerste besprekingen en veldbezoek. Onze chauffeur is nu nog even heel druk in de weer. Formulieren invullen en laten afstempelen voor ons. Het gaat allemaal echt op z'n Afrikaans, maar het lukt."

Lees morgen wat Frido en zijn collega's hebben besproken en bedacht voor CAR.