Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Andere blarenbehandeling met fixatiepleister tijdens Vierdaagse
21 juli 2015 |

Andere blarenbehandeling met fixatiepleister tijdens Vierdaagse

​#Vierdaagse – Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse 2015 zet het Rode Kruis een andere methode in om blaren te behandelen. Wandelaars kunnen er nu voor kiezen hun opengeprikte blaren te laten afplakken met een fixatiepleister.

fixatie.jpg 

De vrijwilligers knippen de fixatiepleisters op maat. Elke voet is anders. (Foto: Peter Busscher)

Vrijwilligers van het Rode Kruis oefenden zondag voor aanvang van de Vierdaagse flink met het aanbrengen van de fixatiepleister. Dit is een 10 centimeter brede tape die fungeert als een dunne huidlaag. Hij wordt over de hele onderkant van de voet of de totale hak geplakt. Het Rode Kruis wil met deze pleister de blaarbehandeling versnellen en ervoor zorgen dat wandelaars zo snel mogelijk weer op pad kunnen. Deelnemers mogen zelf bepalen of ze liever bij de vertrouwde behandelmethode blijven of de nieuwe methode willen proberen.


Klanttevredenheidsonderzoek

Het Rode Kruis voert in samenwerking met onderzoekers van het Radboud UMC gedurende het hele wandelevenement een klanttevredenheidsonderzoek uit. Zo meten we onder meer of de wandelaars sneller geholpen zijn door gebruik van deze pleister en hoe zij deze methode ervaren. Inmiddels hebben zo'n 60 mensen gekozen voor de fixatiemethode en tot nu toe bevalt deze behandeling.


Honderd bedden

Op geen enkel ander evenement in Nederland zet het Rode Kruis zoveel vrijwilligers in en kunnen tegelijkertijd zoveel mensen behandeld worden. In de grote hulpverleningstent bij de start- en finishlocatie van de Vierdaagse staan 100 bedden klaar voor mensen met blaren. Wandelaars met grotere medische problemen kunnen terecht bij onze huisartsenpost in hetzelfde behandelcentrum. Langs de route staan verschillende EHBO-posten en er zijn 3 mobiele verpleegkundige teams die hulp bieden op locatie. In totaal helpen 358 EHBO'ers en tientallen artsen en verpleegkundigen de wandelaars. Alle vrijwilligers bij elkaar zijn er zo'n 500.

Ondersteunende diensten

Om te zorgen dat de hulpverlening vlekkeloos verloopt zijn bovendien meer dan 100 vrijwilligers actief in ondersteunende diensten. Zij bevoorraden onze posten met EHBO-artikelen als pleisters en watten en zorgen voor de huisvesting, vervoer en catering van alle vrijwilligers. Voor de aansturing van de Rode Kruis-hulpverleners en -voertuigen, en het registreren en monitoren van alle hulpaanvragen, hebben we een eigen meldkamer en ict-afdeling waarvoor dagelijks ook tientallen mensen worden ingezet.