Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Emoties bij 100ste Ready2Help-inzet
20 november 2015 |

Emoties bij 100ste Ready2Help-inzet

#Ready2Help - Vluchtelingen konden op Heumensoord gebruikmaken van de 3 minute calls van het Rode Kruis. Tegelijkertijd was dit de 100ste keer dat Ready2Help dit jaar is ingezet. Ready2Helper Marian Hagemeier vertelt over haar ervaringen. 

​​3 minute calls site2.jpg

Marian houdt de tijd van telefoongesprekken bij. Beeld: Rode Kruis

“Ik woon dichtbij Heumensoord en wilde graag wat doen. Ik had gedacht dat ik als Ready2Helper bedden ging sjouwen en kleding sorteren, maar dit is heel anders. Niet minder leuk,  wel heel bijzonder”, fluistert ze toe terwijl er iemand binnenkomt om aan een nieuw telefoongesprek te beginnen. Voor het eerst werden Ready2Helpers ingezet om vluchtelingen te begeleiden met deze telefoongesprekken. “De vluchtelingen geven telefoonnummers, en soms neemt er niemand op of is de verbinding slecht. Dat kan lastig en emotioneel zijn. Maar vandaag hebben we vooral veel vrolijke gezichten gezien.”

Teken van leven

Niet iedere vluchteling heeft een telefoon of beltegoed, door de hulp van het Rode Kruis en de telefoons van Vodafone kunnen zij toch een teken van leven geven aan hun dierbaren.​ “Na vier maanden heb ik eindelijk weer contact met mijn familie in Eritrea”, roept een van de Eritreese vluchtelingen blij uit nadat hij zijn telefoon heeft opgehangen.  “Dankjewel.”  Zijn glimlach is niet van zijn gezicht af te krijgen. 

"Hallo mama?"

Dan schuift de 17-jarige Anass samen met zijn broertje van 7 aan bij Marian. Ze bellen naar hun moeder die achterbleef in Syrië.  “Hallo mama, hoor je mij?" Met zachte stem noemt een aantal landen op die ze tijdens de reis zijn gepasseerd. Als Anass zijn jonge broertje met zijn moeder hoort praten, wrijft hij opkomende tranen uit zijn ogen. Dit zijn maar enkele minuten van een dag vol waardevolle minuten voor de vluchtelingen.​

3 minute calls site.jpg
 
 
Na weken vol onzekerheid hoort Anass eindelijk de stem van zijn moeder​ Beeld: Rode Kruis

Dankbaar werk

Als beide broertjes hun moeder gedag hebben gezegd klinkt er een zachte piep. Een wekkertje laat weten dat de 3 minuten om zijn en het gesprek beëindigd moet worden. De jongens geven de telefoon terug aan Marian. Ze is onder de indruk van alle gesprekken van die dag. “Ik had gedacht dat mensen het lastig zouden vinden om de telefoon op te hangen, maar eigenlijk zijn ze alleen maar dankbaar.”

Ben jij al Ready2Help? Lees er alles over op onze website.