Home Actueel Nieuws Rode Kruis Jaarverslag 2015: in het teken van vluchtelingen
3 juni 2016 |

Rode Kruis Jaarverslag 2015: in het teken van vluchtelingen

Nog nooit stond de hulpverlening van het Rode Kruis zo in het teken van de vluchtelingenproblematiek als in 2015. Niet alleen in het buitenland heeft het Rode Kruis zich ingespannen voor mensen op de vlucht. Ook in Nederland doen we er alles aan om deze mensen te helpen. Dat blijkt ook uit de cijfers die het Rode Kruis op 4 juni aan de ledenraad presenteerde.

Jaarverslag-Foto.jpg Een Ready2Help vrijwilliger in de Welkom Winkel in Goes. (Foto: Rode Kruis/Eline van den Hout)

Honderdduizenden mensen sloegen dit jaar op de vlucht voor de gruwelen van oorlog en conflict. Tienduizenden van hen bereikten Nederland, in de hoop wat menselijkheid terug te vinden. En Nederland gaf het. Vrijwilligers deelde kleding uit via onze Welkom Winkels en tienduizenden mensen meldden zich aan bij Ready2Help. En niet alleen voor vluchtelingen kwam Nederland massaal in actie. Er kwam ruim € 25 miljoen binnen na de aardbeving in Nepal. En in Heerlen werd een gul jaar afgesloten met een prachtige editie van 3FM Serious Request.

Enkele highlights uit het jaarverslag van 2015:

Serious Request

Tot nu toe heeft 3FM Serious Request €8.466.249 opgeleverd. Dat is ruim 1 miljoen euro meer dan werd verwacht toen de dj´s op 24 december 2015 het Glazen Huis verlieten. Dat betekent dat we nog meer kinderen en jongeren in conflictgebieden weer een toekomst kunnen bieden. Dit doen we door middel van scholing, hulp bij het opzetten van een eigen onderneming, maar ook met psychosociale ondersteuning  bij het verwerken van de vele trauma´s die deze kinderen te verwerken hebben.

Welkom Winkels

In 2015 zijn in Nederland twintig Welkom Winkels geopend. De winkels worden bemand door vrijwilligers die helpen met het uitzoeken en verspreiden van kleding , schoenen en toiletartikelen voor vluchtelingen. Deze mensen zijn vaak zonder bezittingen in Nederland aangekomen en kunnen zich dus moeilijk warmhouden tijdens de koude Nederlandse herfst en winter.

Ready2Help

Ready2Help is een burgerhulpnetwerk waarvoor iedereen die in Nederland woont, ouder dan 18 jaar is en een mobiele telefoon heeft, zich kan aanmelden. In 2015 hebben 36 duizend burgers zich aangemeld om bijvoorbeeld te helpen bij het sorteren en uitdelen van kleding of het tolken bij de communicatie met vluchtelingen.

Noodhulpteams

De Eerste Hulp verlening na een calamiteit is in 2015 nog efficiënter geworden nadat noodhulpteams 25 volledig ingerichte voertuigen gekregen hebben.  De teams, bestaande uit ervaren, goed getrainde vrijwilligers, komen in actie tijdens evenementen en na een calamiteit. Zij verlenen Eerste Hulp aan lichtgewonde slachtoffers, zodat ambulancepersoneel zich op de zwaar gewonden kan richten.

Aardbeving Nepal

Op 25 april 2015 werd Nepal getroffen door een zware aardbeving. 8.857 mensen kwamen daarbij om het leven. Ruim 900.000 huizen beschadigden zwaar. De Samenwerkende Hulporganisaties, met het Rode Kruis als actievoorzitter, openden Giro555. En Nederland trok massaal de portemonnee. Ruim € 25 miljoen kwam er binnen voor "Nederland helpt Nepal".

Lees meer over de activiteiten van het Rode Kruis in het afgelopen jaar in het volledig jaarverslag 2015.pdf​ of de beknopte versie jaarverslag.pdf

Artikel delen?