Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Keep it cool, ook tijdens het sporten
24 augustus 2016 |

Keep it cool, ook tijdens het sporten

Ben jij in de vakantie helemaal los gegaan qua eten en drinken? Cocktailtje hier? Pizaatje daar? Moet kunnen, maar eenmaal thuis wil je natuurlijk van die extra vakantiekilo’s af. Komt dat even goed uit dat de trainingen van je sportclub juist deze week weer beginnen…

sporten website.jpg 

Vakantiekilo's kwijt? Lekker aan de slag vanavond! 

Wel onhandig dat het nu zo warm is in Nederland. Sporten en hitte zijn niet zo’n goede combinatie. Lees deze tips dus even door voor je het sportveld weer op gaat.

Ga niet (nu)!

Als het zo warm is, kun je je beter niet te veel inspannen. Kijk dus even of je de lichamelijke inspanning uit kunt stellen. Bij een voetbaltraining is dat natuurlijk niet zo handig, maar dat rondje hardlopen kun je ook wel doen als het vanavond wat afgekoeld is.

Veel drinken

De derde helft is gezellig, maar veel alcohol drinken is geen goed idee met deze hitte. Zorg liever voor een flesje water tijdens en na het sporten. Drink minimaal twee liter per dag.

Kleed je luchtig

Zorg ervoor dat je kleding niet te strak zit. Beter kies je voor een wat ruimer vallende outfit. Dat is misschien minder sexy, maar grote zweetplekken onder je oksels en een knalrood hoofd zijn ook niet alles.

Blijven smeren

Zelfs in de schaduw kun je verbranden, dus zorg voor goede bescherming. Denk ook aan je nek, scheenbenen en de bovenkant van je voeten: typisch plekken die vaak verbranden omdat ze vergeten worden bij het insmeren.

Op je blote bolletje

Wie een uurtje in de brandende zon staat heeft al snel een zonnesteek te pakken: heel vervelend want je kunt er behoorlijk beroerd van zijn. Door een petje op te zetten, voorkom je veel ellende.

Download de app

Toch een zonnesteek opgelopen? Download de EHBO-app en zoek meteen even op wat je moet doen.

 ​

Artikel delen?