Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws "Na vier dagen hoor ik nog steeds nieuwe afkortingen" - blog 4
24 juli 2015 |

"Na vier dagen hoor ik nog steeds nieuwe afkortingen" - blog 4

​#Vierdaagse – Persvoorlichter Iris van Deinse is dit jaar voor het eerst bij de Vierdaagse. Ze houdt een blog bij over haar belevenissen. Ze is erg onder de indruk van alles wat er om haar heen gebeurt, maar soms is ze het spoor even bijster. Vooral als er zoveel afkortingen worden gebruikt tijdens de gesprekken.  

Vierdaagsefoto4.jpg
Hulpverleners op de hulppost in Mook zijn in de ochtend al druk bezig blaren te prikken.

"Of ik deze ochtend van het BHC naar de HP1 wil gaan en even wil overleggen met het PT of dat mogelijk is. Mijn collega's gaan naar de MK en ik moet zorgen dat ik vervoer terug krijg. Pardon? Bij het Rode Kruis zijn ze dol op afkortingen en dat is tijdens de Vierdaagse niet anders. Ik zit in een Rode Kruis-bus richting de hulppost in Mook (HP1) als ik de ene na de andere afkorting door de portofoons van de chauffeurs hoor komen."

Praatjes via de portofoon

"Al dat gepraat over de portofoons is niet voor niets; er rijden maar liefst 55 Rode Kruis-bussen door de regio om alle vrijwilligers en goederen te vervoeren. In een voor mij onverklaarbare taal geven de chauffeurs aan waar ze heen rijden en wie er in de bus zit. Ook worden de omwegen uitvoerig besproken, want de posten bereiken op wegen waar 46.000 wandelaars lopen is al een uitdaging op zich. Tegelijkertijd praten ze ook nog honderduit tegen alle inzittenden. De gesprekken gaan over het weer, het Vierdaagse-virus en de standaardvraag: hoe lang doe jij het werk bij het Rode Kruis al?

De chauffeurs zijn niet de enige met een telkens rinkelende telefoon. Het PT, ook wel projectteam, heeft aan het einde van de dag een schorre stem van het bellen. Opnemen hoeven ze niet, ze spreken via hun oortje. Om al het telefoonverkeer in goede banen te leiden zijn er zelfs eigen verbindingsmasten geplaatst bij drukke Rode Kruis-plekken. In de eigen meldkamer (MK) wordt de ingekomen informatie verwerkt door de verbindingsdienst - de VBD."

Vierdaagsefoto3.jpg

De verbindingsdienst poseert even voor de camera. Een leuke groepsfoto is hiervan het resultaat.

Logistieke operatie

"Al dat telefooncontact laat zien wat voor een enorme logistieke operatie de Vierdaagse is voor het Rode Kruis. Daar komt de huisvesting en de catering voor de vrijwilligers nog bovenop. Voordat ik hierheen kwam had ik nooit gedacht dat er zo ontzettend veel bij de Vierdaagse-organisatie kwam kijken. En na 4 dagen Nijmegen hoor ik nog steeds allerlei nieuwe informatie over de organisatie van het evenement. Nu ik het net een beetje begin te vatten, is de laatste dag alweer aangebroken. Als ik volgend jaar weer deze kant op mag, ben ik in ieder geval goed voorbereid. Ik kijk er nu al naar uit!"