Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Rode Kruis behandelde 12.000 blaren Vierdaagse
19 juli 2014 |

Rode Kruis behandelde 12.000 blaren Vierdaagse

Tijdens deze 98e Nijmeegse Vierdaagse waren het merendeel van de klachten blaren, overbelaste spieren en flauwtes. In totaal heeft het Rode Kruis tijdens deze wandeltocht meer dan 12.000 blaren bij 4992 mensen behandeld in en om de route. Verder deden de lopers ook een beroep op de hulporganisatie voor diverse andere medische problemen. De klachten varieerde van oververhitting, flauwvallen, wonden, insectensteken en zelfs hartstilstand. Er melden zich deze week 1521 wandelaars bij de Eerste Hulp posten en zo'n 700 mensen bij de Medische dienst. De ruim 600 Rode Kruis vrijwilligers hebben van 's morgens vroeg tot 's avonds laat alles op alles gezet om zoveel mogelijk wandelaars te helpen om de eindstreep te halen.

Veel EHBO artikelen verbruikt
Tijdens de Vierdaagse week zijn 14.600 bloedlancetten oftewel blarenprikkers en 10.300 wattenstaafjes gebruikt om de blaren te behandelen. Om de wonden schoon te maken is er 38 liter Jodium en 42 liter Kamfer spiritus doorheen gegaan. Met 38 kilometers Leukoplast en 780 meter vette watten zijn de blaren afgeplakt of afgedekt. Zo'n 2132 wandelaars kregen een enveloppe met vette watten mee om de volgende dag zelf de blaar opnieuw te kunnen verbinden. Tot slot zijn er 630 cool packs uitgedeeld om de spieren te koelen.

Convenant met de Nijmeegse Vierdaagse
Deze week tekende het Rode Kruis een nieuw convenant met De Stichting De Nijmeegse Vierdaagse om ook de komende vijf jaar de hulpverlening rondom dit evenement te blijven organiseren. De directeur van het Rode Kruis, Gijs de Vries, zegt in een rectie verheugd te zijn ook de komende jaren de hulpverleningspartner van de Vierdaagse te mogen zijn. Mede dankzij de hulp van honderden NRK-vrijwilligers slagen duizenden wandelaars erin om ondanks medische gebreken de eindstreep te halen", aldus de Vries. Het Rode Kruis wordt vooral geassocieerd met rampen en noodsituaties. Om juist in dat soort situaties adequaat te kunnen handelen, is praktijkervaring tijdens  grote evenementen voor de hulpverleningsorganisatie onontbeerlijk. De Vries: "De ervaring die wij tijdens, onder andere, de Vierdaagse opdoen, helpt onze medewerkers om goed voorbereid en getraind te blijven."