Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Rode Kruis lanceert Eerste Hulp applicatie
3 december 2010 |

Rode Kruis lanceert Eerste Hulp applicatie

Het Nederlandse Rode Kruis heeft voortaan een eigen Eerste Hulp applicatie voor de iPhone. De app geeft instructies in geval van nood en vertelt precies wat je wel en niet moet doen.



Met de Eerste Hulp app kunnen kleine ongelukken snel worden opgelost. Dat kan een bezoek aan de Eerste Hulp of huisarts schelen. "Een kleine snijwond of verbranding is prima zelf te verzorgen", zegt Marcel Levi, voorzitter van de Raad van Bestuur van het AMC in Amsterdam. "Toch komen er jaarlijks duizenden patiënten op onze Spoed Eisende Hulp (SEH) binnen die weinig van Eerste Hulp weten. Als je bedenkt dat een gemiddeld SEH-consult 100 euro kost, dan kan de gezondheidszorg zonder 4500 onnodige consulten per jaar, al snel een half miljoen euro aan kosten besparen.”  

Applicatie

De Eerste Hulp applicatie is ontwikkeld door Tam Tam en gratis te downloaden via de App-store. De informatie van de applicatie is gekoppeld aan hulpdiensten in de buurt. Zo wordt met één druk op de knop het centrale alarmnummer 112 gebeld. Of kun je via GPS het dichtstbijzijnde ziekenhuis met EHBO vinden.  

Gebrekkige kennis

De Eerste Hulp kennis in Nederland is gebrekkig. Dat bleek eerder dit jaar uit de online kennistest van de voorlichtingscampagne ‘Eerste Hulp’. Slechts 6 procent wist alle zeven vragen goed te beantwoorden. Daarom ontwikkelde het Rode Kruis vervolgens een online Snelcursus Eerste Hulp.  

marcellevi220.jpgLevi vindt het belangrijk dat meer Nederlanders kennis hebben van Eerste Hulp: "Daarvoor moet de kennis op een makkelijke en toegankelijke manier aangeboden worden. We juichen de Eerste Hulp iPhone-applicatie van het Rode Kruis dan ook van harte toe.”