Home Actueel Nieuws Rode Kruis publiceert jaarverslag 2016
17 juni 2017 |

Rode Kruis publiceert jaarverslag 2016

​​Het Rode Kruis publiceert vandaag het jaarverslag 2016. Een jaar waarin droogte grote delen van Afrika teisterde, orkaan Matthew een spoor van vernieling op Haïti achterliet en het conflict in Syrië slachtoffers bleef eisen. Ook dichtbij huis, in Nederland, kwamen onze hulpverleners volop in actie om de mensen in nood bij te staan.

Rode Kruis jaarverslag 2016 640.jpgFoto: ICRC

Zo kwam het burgerhulpnetwerk Ready2Help afgelopen jaar 85 keer in actie; van een zoektocht naar een vermiste man in Rotterdam tot het uitdelen van water aan ouderen tijdens de hittegolf in augustus. Het burgerhulpnetwerk groeit afgelopen jaar naar 38.051 vrijwilligers. De EHBO¬diensten bereikten zo'n 2,4 miljoen mensen. Zij kunnen met deze kennis anderen eerste hulp bieden als dat nodig is. Ook rukte de Rode Kruis noodhulp diverse keren uit in crisis situaties.

Geweld tegen hulpverleners
Met de voorkant van het jaarverslag vraagt de organisatie aandacht voor geweld tegen hulpverleners. Een aan flarden geschoten ambulance markeert een jaar waarin het oorlogsrecht schokkend geschonden werd met een aanval op een Rode Kruis-hulpkonvooi in Aleppo.

Impact
Verder in het jaarverslag ook aandacht voor de vrijwilligers en donateurs van het Rode Kruis. Dankzij hun bijdragen in tijd en geld kon de organisatie hulp bieden waar nodig, in binnen- en buitenland.  Directeur Gijs de Vries:  "Wat die hulp precies oplevert, hebben we steeds beter in beeld. Want terecht wordt van ons gevraagd om die impact glashelder te maken. We beseffen dat we nog meer mensen kunnen motiveren ons te steunen of zich voor ons in te zetten als we nog beter laten zien wat onze inzet voor tal van mensen betekent. We zijn, helaas, nog altijd onmisbaar."

Serious Request 2016
3FM Serious Request 2016 vraagt aandacht voor longontsteking – een stille killer die jaarlijks meer dan 90.000 kinderen van 5 jaar en jonger doodt. Inmiddels is de hulpverlening in volle gang. De afgelopen maanden is de opbrengst opgelopen van ruim €8,7 miljoen naar € 9.257.000 euro. Waardoor nog meer kinderlevens kunnen worden gered.

Kerncijfers
Een greep uit een aantal kerncijfers die het Rode Kruis vandaag aan de ledenraad presenteerde:

• 896 Ready2Helpers werden ingezet bij 85 grote en kleine calamiteiten
  • Rode Kruis-hulpverleners zijn aanwezig bij duizendengrote en kleine evenementen, waaronder de 100eNijmeegse Vierdaagse, waar duizend hulpverleners klaar stonden om de wandelaars bij te staan.
  • In 2016 maakt het Rode Kruis 7.450 mensen zelfredzamer met verschillende activiteiten.
  • De EHBO-app wordt 1,6 miljoen keer gedownload.
  • Inkomsten € 94 miljoen: € 11 miljoen meer dan begroot en € 9 miljoen minder dan het jaar daarvoor.
  • Uitgaven € 89 miljoen: € 4 miljoen meer dan begroot en € 15 miljoen minder dan vorig jaar. De uitgaven aan internationale hulpverlening zijn € 47 miljoen en voor nationale hulpverlening € 24 miljoen.
  • Van de uitgaven voor internationale hulpverlening is € 24 miljoen besteed aan internationale noodhulpprojecten en  € 18 miljoen aan lange termijn hulp in partnerlanden.
Lees meer over de activiteiten van het Rode Kruis in het afgelopen jaar in het volledig jaarverslag 2016​ (PDF) of het beknopte jaaroverzicht 2016

Artikel delen?