Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Vijf veelgestelde vragen rondom bestedingen
10 juni 2010 |

Vijf veelgestelde vragen rondom bestedingen

​Is er zicht op de geldstromen van het Rode Kruis?

Elk aangeschafte product is van bestelling in de fabriek tot en met de uitdeling in Haïti te volgen, inclusief de kosten. 93 procent is bedoeld voor de aankoop en distributie van noodhulpgoederen en 7 procent is overhead. Er verdwijnt niets.

Had het Rode Kruis zelf nog wat te vertellen over de besteding ervan?

Het Rode Kruis heeft 100 procent de verantwoordelijkheid over zijn deel van de hulpverlening. Het koopt zelf de goederen en laat deze distribueren.

Is er sprake van een stuwmeer van gelden waarmee (nog) niets gedaan wordt?

Nee, als er kans is dat het geld niet meer kan worden uitgegeven, dan wordt het gironummer van het Rode Kruis gesloten. Het Rode Kruis onderzoekt van tevoren wat het denkt nodig te hebben en wat de organisatie kan uitgeven.

Is het niet goedkoper om overal op kwetsbare plekken opslagdepots te hebben?

Er zijn vijf centrale opslagdepots, waar genoeg klaar staat om 500 families te helpen. Meer voorraden opslaan in depots is te duur.

Waarom werd er naar Haïti zo veel vervoerd per vliegtuig? Dat maakt de hulp erg kostbaar.

Als de nood hoog is, is snelle levering van levensbelang. Mensen moeten zo snel mogelijk weer voor zich zelf zorgen, en kunnen beschikken over de eerste levensbehoeften: onderdak (tenten, dekens), voedsel, medische zorg en hygiëne. Transport per vliegtuig is dan de snelste en meest efficiënte manier.