Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws Zeven tips om blaren te voorkomen
18 juli 2016 |

Zeven tips om blaren te voorkomen

Morgenochtend is het dan eindelijk zover: de Nijmeegse Vierdaagse begint. Bijna 50.000 wandelaars doorkruisen het Nijmeegse landschap om vrijdag op Via Gladiola over de finish te komen. Moe, maar voldaan en niet zelden met pijn aan de voeten.

 

Rode Kruis-vrijwilligers behandelen blaren van wandelaars tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. (Foto: Rode Kruis)

Vooral blaren komen enorm vaak voor en kunnen zo pijnlijk zijn dat wandelaars er soms om moeten afhaken. Vorig jaar hebben vrijwilligers van het Rode Kruis er 13.000 behandeld.  Dat deden ze efficiënt en met liefde natuurlijk, maar voor de wandelaar is geen blaren krijgen beter. Dé tip om blaren te voorkomen, bestaat niet. Maar deze tips kunnen zeker helpen.

Trainen, trainen, trainen

Oké, het is er nu misschien een beetje te laat voor, maar het allerbeste wat je kunt doen tegen blaren is: trainen, trainen, trainen. Hoe meer je voorafgaand aan de vierdaagse gewandeld hebt, hoe beter je voeten aan je schoenen gewend zijn en hoe minder kans op blaren je hebt.

Wandelschoenen

Koop wandelschoenen die voldoende steun geven en goed passen. Bij te grote schoenen, kunnen je voeten schuiven en daar krijg je blaren van. In te kleine schoenen hebben je tenen weer niet genoeg bewegingsruimte, ook niet goed. Laat je adviseren bij de aankoop van je schoenen en vergeet niet om ze uitgebreid in te lopen.

Sokken

Draag speciale wandelsokken zonder naden. Neem een schoon paar sokken mee. Als het pauze is, doe je schoenen en sokken dan uit zodat overtollig vocht afgevoerd kan worden en trek daarna schone, droge sokken aan.

Smeren

Smeer je voeten dagelijks in met kamferspiritus, dat maakt je huid harder. Het liefst begin je daar vier weken van tevoren mee, maar vandaag beginnen kan ook. Je kunt in plaats van crème ook talkpoeder gebruiken. Denk er dan wel aan dat je niet te veel gebruikt. Dat kan gaan klonten en daar krijg je blaren van.

Geen zeep

Misschien hebben jij of je kamergenoten er ernstig behoefte aan na het lopen, maar voor je voeten is het beter als je geen zeep gebruikt om ze te wassen. Je huid wordt er namelijk zachter van en dat maakt je gevoeliger voor blaren. Gebruik dus het liefst alleen water om je voeten te wassen.

​Toch een blaar?

Blijf niet te lang door lopen met een blaar. Door de pijn ga je anders lopen, waardoor je weer andere klachten kunt krijgen.  De blaar wordt ook steeds moeilijker te behandelen en kan zelfs een bloedblaar worden: die zijn heel pijnlijk. Strompel dus zo snel mogelijk richting EHBO post en laat je even onder handen nemen door onze lieve vrijwilligers. Ze helpen je graag.

Optimaal herstellen

Na afloop van de Nijmeegse Vierdaagse wil je natuurlijk optimaal van eventuele opgelopen letsels herstellen. Check daarom www.hansaplast.nl/nazorg voor meer informatie over wat je in de dagen na de wandeltocht zelf kunt doen.

Artikel delen?