Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws 2011 90 Young professionals doneren kennis aan Rode Kruis
18 maart 2011 |

90 Young professionals doneren kennis aan Rode Kruis

Vandaag gaan 90 young professionals in negen teams met elkaar de strijd aan om in één dag zoveel mogelijk mensen te mobiliseren de online Eerste Hulp cursus van het Rode Kruis te volgen. Dit alles onder het motto Save My Ass en met social media in de hoofdrol. 

Kennis doneren 

De Senior Managers van Alliander, American Express Nederland, Microsoft Nederland, MRCooper, Randstad, SNS Bank, Telegraaf Media Groep, Vodafone, Stichting laluz hebben elk tien gedreven young professionals met diverse expertise uit hun bedrijf geselecteerd. Zij buigen zich op 18 maart in teamverband over de vraag hoe ze meer mensen kunnen mobiliseren kennis van Eerste Hulp op te doen en tegelijkertijd ook bewustzijn te creëren voor het belang van Eerste Hulp. 

"Het is ontzettend belangrijk dat iedereen weet wat hij moet doen bij een ongeval of ongelukje in huis. Stel je voor dat je dochter een slok schoonmaakmiddel neemt, of dat je buurman plotseling onwel wordt? De Eerste Hulp cursus van het Rode Kruis leert je welke hulp je moet geven bij veel voorkomende ongevallen. Dat is niet alleen praktisch en nuttig, maar kan ook het verschil maken tussen leven en dood!” aldus Irene Moors, tv-persoonlijkheid en ambassadeur van het Nederlandse Rode Kruis. 

Save My Ass! En die van familie, vrienden, kennissen. En hun familie, vrienden… 
Social media heeft die dag een belangrijke rol, maar ook andere media en aandachtstrekkers zijn in te zetten om de boodschap de wereld in te sturen. “Social media heeft als voordeel dat het heel efficiënt in te zetten is, maar in principe is alles geoorloofd om awareness te creëren. Op 18 maart moet simpelweg heel Nederland iets horen, zien of lezen over het belang van Eerste Hulp én tot actie over gaan”, licht Marije Mulder, directeur van Stichting laluz, toe. Aanwezige mediagoeroes – zoals social media experts Cor Hospes en Bas Verhart, Twitter Koningin Sigrid van der Hoeven en Lars van Wieren van YouTube – zijn inzetbaar als vraagbaak. Voor het optimale resultaat en voor het spelelement dagen de deelnemers elkaar continu uit zoveel mogelijk publiciteit te realiseren, zelf activiteiten te bedenken die leiden tot aandacht en door tussentijdse successen te delen via Twitter. 

Young professionals bundelen krachten 

De 9 groepen met elk tien young professionals gaan in het kantoor van Microsoft Nederland aan de slag. “Met zoveel kennis in ons huis verzameld moet het aantal online Eerste Hulp cursisten wel explosief stijgen. Wij stellen graag onze jonge mensen ter beschikking voor deze goede actie en ander vrijwilligerswerk”, aldus Gonnie Been, manager communicatie en sociale innovatie van Microsoft. “En mocht dit niet genoeg zijn, denk dan eens aan de mogelijkheden van „Het Nieuwe Werken‟ dat wij hier toepassen. Het stelt mensen in staat werk slim te organiseren en te doen wat je wilt als je energie over hebt, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk en een Eerste Hulp cursus! Het kan dus allemaal.” 

Beperkte tijd, groots resultaat 

“Young professionals denken nog te vaak dat een bijdrage leveren aan de maatschappij veel tijd en geld kost. Stichting laluz bewijst het tegendeel. Door slim en op innovatieve wijze krachten te bundelen is in korte tijd ontzettend veel resultaat te boeken”, aldus Marije Mulder. “Verder realiseren bedrijven zich steeds meer dat iets terugdoen voor de maatschappij goed samengaat met het betrekken van de eigen werknemers. Daar komt bij dat goede doelen ook vrijwilligerswerk op kennisniveau aanbieden. Als Stichting laluz brengen wij deze drie partijen samen. Het laluz-effect is het nieuwste voorbeeld hiervan waarbij social media zorgen voor het multiplier-effect.”