Home Actueel Nieuws 2011 Jaarverslag 2010 van het Rode Kruis nu online
10 juni 2011 |

Jaarverslag 2010 van het Rode Kruis nu online

​Het voorkomen en verzachten van menselijk lijden waar dan ook, het beschermen van levens en gezondheid en het waarborgen van respect voor de mens. Vanuit die missie zetten ruim 30.000 vrijwilligers en ruim 500 medewerkers van het Nederlandse Rode Kruis zich dagelijks vol overtuiging in. Vooral voor diegenen die het meest kwetsbaar zijn. Het jaarverslag van 2010 vat hun werkzaamheden in het afgelopen jaar samen.  Bekijk het jaarverslag nu. Ga naar www.rodekruis.nl/jaarverslag2010.

Belangrijkste thema's Rode Kruis in 2010

Internationaal
In het oog sprong natuurlijk de grootschalige hulp die het Rode Kruis verleende aan de slachtoffers van de aardbeving in Haïti en de overstromingen in Pakistan.

In Nederland
Ook in Nederland kwam het Rode Kruis veelvuldig in actie: 47 verzoeken tot ondersteuning kwamen binnen voor de noodhulpvrijwilligers van het Rode Kruis. Bijvoorbeeld bij de evacuaties in Bergen aan Zee als gevolg van een duinbrand, of bij de opvang van gestrande reizigers op Schiphol in december. Bij evenementen als de Nijmeegse Vierdaagse en Pinkpop stonden vrijwilligers van het Rode Kruis paraat om eerste hulp te verlenen.

3FM Serious Request
Zichtbaar was het Rode Kruis ook in december samen met 3FM met de zevende editie van 3FM Serious Request. Een ongeëvenaard succes waarbij ruim zeven miljoen werd opgehaald voor kinderen die door Aids hun ouders verloren.

Kleine rampen
Veel van het werk van het Rode Kruis is echter minder zichtbaar. Bij kleinere rampen, die het nieuws niet halen, of in de samenwerking met Rode Kruisverenigingen in onder andere Soedan, Oeganda, Colombia en Guatemala, wordt veel werk verzet.

'Samen 1'
En er was nog veel meer: De grootste fusie van Nederland onder het motto 'Samen 1', de strategische focus op Eerste Hulp in Nederland, de discussie rondom het salaris van de directeur, de vele sociale hulp activiteiten, het verspreiden van kennis over het oorlogsrecht...

Wilt u meer lezen over al de activiteiten van het Nederlandse Rode Kruis in 2010? Ga naar  www.rodekruis.nl/jaarverslag2010.

Jaarverslag 2010

Rode Kruis in 2010 spacer Noodhulp internationaal