Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Nieuws 2011 Stelling 3

Stelling 3

 RODE KRUIS: HAÏTI DOSSIER

Kan de in eigenschap Koppeling naar inhoud opgegeven URL niet ophalen. Raadpleeg uw sitebeheerder voor assistentie.

 Inhoudseditor

Share |

Slechts 22% van de Nederlandse bevolking vertrouwt erop dat geld voor noodhulp goed terechtkomt. Dit wordt gevoed door media/politiek/hulporganisaties zelf.  

Deze stelling roept veel reacties op vanuit de zaal en de vier sprekers. Hulp- organisaties voelen zich niet zelden roepende in de woestijn. Succesverhalen over de hulpverlening zijn er wel, maar bereiken het publiek niet. Vooral het verhaal achter het verhaal komt niet goed los.  

Bijvoorbeeld over de problematiek om grond los te krijgen. Al die informatie is wel toegankelijk in uitgebreide rapporten, maar zo grondig lezen is voor veel mensen te veel. De korte koppen in de krant doen hun werk echter wel. En die zijn vaak negatief ingestoken. Of moeten de SHO van meet af aan open communiceren over de te verwachten problematiek? Met het risico broodnodige donaties mis te lopen. Directe conclusies vallen er niet te trekken. Breederveld besluit: “Als je levens moet redden, dan doe je dat. En helemaal goed zul je het in de ogen van het publiek waarschijnlijk nooit doen.” 

Afsluiting

Na de opening krijgen opnieuw de kersverse terugkomers uit Haïti het woord. Waarbij jong bestuurslid Masooma Yousufzai van het Rode Kruis opmerkt dat de media en de hulporganisaties niet tegenover elkaar staan als het gaat om open communicatie naar de donateur. We vertegenwoordigen met hetzelfde belang dezelfde mensen.
 
Rode Kruis bestuurslid Inez van Oord sluit af: “We hebben kunnen zien wat voor een krachtig volk dit is. En hoe de Haïtianen graag hun land willen veranderen. Als we die kracht weten te gebruiken en met elkaar openstaan voor veranderingen, biedt dit een kans op economische opbouw in de toekomst.”