Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten 2011 EHBO app vergroot kennis Eerste Hulp bij miljoenen smartphonebezitters
9 september 2011 |

EHBO app vergroot kennis Eerste Hulp bij miljoenen smartphonebezitters

Bijna de helft van de Nederlanders verleent zelf geen Eerste Hulp als iemand flauwvalt in de supermarkt door gebrek aan kennis of uit angst om iets verkeerd te doen. Dat blijkt uit recent onderzoek onder 12.000 respondenten[1]. Dat moet veranderen, stelt het Nederlandse Rode Kruis, dat daarom vandaag ter gelegenheid van Wereld Eerste Hulp Dag (10 september) een nieuwe gratis EHBO app lanceert voor Apple, Android en Windows Mobile smartphones[2].

 
Smartphonebezitters in Nederland kunnen het verschil maken als het aankomt op het verlenen van Eerste Hulp. Bijna de helft van de Nederlanders beschikt over een smartphone – maar slechts 3% van alle Nederlanders beschikt over aantoonbare Eerste Hulp kennis. Met de EHBO app hebben smartphonebezitters overal en altijd toegang tot instructies in geval van nood en GPS naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met EHBO post. Ten opzichte van het lage kennisniveau op het gebied van Eerste Hulp is de hulpbereidheid van de Nederlanders uitmuntend, zo blijkt uit het online onderzoek op MSN.nl. Op de vraag ‘Wat doe jij wanneer iemand in de supermarkt plotseling in elkaar zakt?’ geeft bijna iedereen aan wel te willen helpen (99,8%), maar het onderzoek laat zien dat hulpbereidheid iets anders is dan ook daadwerkelijk zelf Eerste Hulp verlenen. Zo laat bijna een op de drie Nederlanders weten liever de alarmdiensten te bellen en gaat 11 procent op zoek naar iemand die wel Eerste Hulp kan bieden. Uit eerder onderzoek van het Internationale Rode Kruis is gebleken dat het aantal Nederlanders in het bezit van een EHBO-diploma of certificaat met 3,2 %[3] erg laag ligt ten opzichte van landen als Duitsland en Oostenrijk (80%)[4]. Het Nederlandse Rode Kruis zet zich hard in om dit niveau in Nederland te verbeteren.
 
Cees Breederveld, Algemeen Directeur van het Nederlandse Rode Kruis: “Kennis van Eerste Hulp kan levens redden, dus het Rode Kruis blijft zoeken naar nieuwe manieren om het belang hiervan te onderstrepen en om meer mensen deze kennis te laten opdoen. Nu ongeveer 7 miljoen Nederlanders een smartphone bezitten[5], denk ik dat de EHBO app een modern en praktisch middel is waarmee steeds meer mensen die kennis altijd op zak kunnen hebben.”
 
Instructies voor 54 noodgevallen
De EHBO app geeft je kort en bondig instructies in 54 gevallen van nood. Zo vertelt je mobiele telefoon direct wat je moet doen bij bijvoorbeeld verslikking, brandwonden of bewusteloosheid. Maar ook wat je vooral niet moet doen wanneer je kind een slok schoonmaakmiddel heeft genomen. De informatie is bovendien gekoppeld aan hulpdiensten in de buurt: met één druk op de knop wordt het centrale alarmnummer 112 gebeld, of kun je via GPS het dichtstbijzijnde ziekenhuis vinden. De nieuwe applicatie is gratis te downloaden via de App-winkels van de verschillende smartphone systemen.
 
Om de nieuwe EHBO app van het Rode Kruis onder de aandacht te brengen, ging ambassadrice Irene Moors in Den Haag de straat op. Kijk hier voor de video-impressie: www.rodekruis.nl/ehbo
 
Het Rode Kruis
Het Rode Kruis is het symbool geworden voor hulp aan mensen in nood en wereldwijd een van de grote spelers op het gebied van Eerste Hulpverlening en Eerste Hulp onderwijs. Door de inspanningen van het Rode Kruis worden wereldwijd jaarlijks tienduizenden levens gered. Om het belang van Eerste Hulp onder de aandacht te brengen, riep het Rode Kruis in 2000 de tweede zaterdag van september als Wereld Eerste Hulp Dag uit. Ieder jaar organiseren meer dan 100 Rode Kruis en Rode Halve Maan verenigingen wereldwijd activiteiten om mensen bewust te maken van het belang van Eerste Hulp. Want niet alleen de Eerste Hulpverleners van het Rode Kruis kunnen Eerste Hulp verlenen. Directe hulp door omstanders kan schade aan de gezondheid beperken of zelfs een verschil maken tussen leven en dood. Kijk voor meer informatie op http://rodekruis.nl/. Alle Eerste Hulp cursussen en de informatie in de Eerste Hulp app van het Rode Kruis voldoen aan de richtlijnen van het European First Aid Manual (EFAM). 
 
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
---------------------------------------------------------
Neem voor interviews of meer informatie contact op met Hanna Emmering, woordvoerder van het Nederlandse Rode Kruis, tel: 06-51840708, mail: hemmering@redcross.nl

[1] MSN.nl heeft gedurende 9 dagen een anonieme enquête uitgevoerd onder 12.022 respondenten 
[2] De app voor Windows Mobile is binnenkort beschikbaar, de Apple en Android apps kunnen nu gedownload worden
[3] Als norm is genomen het Diploma Eerste Hulp dat door het Oranje Kruis wordt uitgegeven en de BHV certificaten Levensreddende Handelingen die door een aantal andere organisaties worden uitgegeven.
[4] Het rapport ''First aid for a safer future - Focus on Europe'' is in september 2009 uitgebracht door de Internationale Federatie van het Rode Kruis en het Europees Referentie Centrum voor Eerste Hulp Onderwijs.
[5] Bron: Onderzoeksbureau Telecompaper; uit Rapport 'Dutch Smartphone User 2011-Q2' blijkt dat momenteel 42% van de Nederlanders een smartphone bezit. Volgens de CBS telling op 02-09-2011 heeft Nederland 16.692.524 inwoners.