Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten 1 miljoen Nederlanders hebben EHBO app op zak
1 maart 2013 |

1 miljoen Nederlanders hebben EHBO app op zak

Ruim 1 miljoen Nederlanders hebben de EHBO app van het Rode Kruis gedownload op hun smartphone. Daarmee hebben zij voortaan alle informatie bij de hand om eerste hulp te kunnen verlenen. Uit een enquête onder 10.000 gebruikers blijkt dat 15% van hen de applicatie heeft gebruikt in een noodsituatie. Van deze mensen zegt 88% daardoor beter in staat te zijn geweest hulp te verlenen[1]. Dit is belangrijk, want kennis van eerste hulp in de eerste minuten van een ongeval is cruciaal om levens te redden of letsel te beperken.
 
Bij het onderzoek gaven bijna 50 mensen aan de app te hebben gebruikt tijdens de hulpverlening bij een hartstilstand. Zoals Rob uit Schijndel: de EHBO app gaf bij hem het ritme voor de reanimatie aan en zo redde hij het leven van een collega. Ook Jan uit Maastricht pakte de applicatie erbij toen een cliënt hartklachten kreeg en onwel werd. Vooral de plaatjes van hoe te handelen hielpen de beveiliger om zijn geheugen op te frissen en de juiste hulp te kunnen bieden. Mede dankzij de applicatie overleefde zijn cliënt het voorval.
 
De meeste mensen hebben de app nodig gehad bij een blessure, snij- of schaafwonden of een brandwond. Zo raadpleegde Gertie uit Babberich de app nadat haar zoon koelvloeistof in zijn gezicht had gekregen en leerde ze dat hij moest spoelen met koud water. Hans uit Utrecht hielp op vakantie in Zuid-Frankrijk een vriend die bij het wassen van zijn auto de controle verloor over een automatische borstel. De aanblik van zijn snij- en brandwonden zorgde ervoor dat hij flauw viel. Door de app, die in het buitenland ook offline beschikbaar is, wist Hans wat hij moest doen. Volgens de artsen was in beide gevallen door het snelle handelen geen blijvende schade. 

De gebruikers raadpleegden de EHBO
app ook als naslagwerk en voor het vinden van de dichtstbijzijnde huisartsenpost of ziekenhuis.
Bekijk hier een video met ervaringen van EHBO app gebruikers.

Slechts 3% van alle Nederlanders beschikt over aantoonbare eerste hulpkennis[2]. Dit niveau is erg laag ten opzichte van landen als Duitsland en Oostenrijk (80%)[3]. Het Nederlandse Rode Kruis zet zich op verschillende manieren in om dit kennisniveau in Nederland te verbeteren. De EHBO app levert hieraan een belangrijke bijdrage. 
  
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Op de Youtube pagina van het Rode Kruis kunt u een video zien met ervaringen van gebruikers. Wilt u dit beeldmateriaal gebruiken of meer informatie over de app, dan kunt u contact opnemen met Merlijn Stoffels, woordvoerder van het Nederlandse Rode Kruis via 070-4455728, of 06-54918481 of mstoffels@redcross.nl.
 
[1] Resultaat van eigen onderzoek, waarbij 10.000 app-gebruikers een enquête hebben ingevuld. 
[2] Als norm is genomen het Diploma Eerste Hulp dat door het Oranje Kruis wordt uitgegeven en de BHV-certificaten Levensreddende Handelingen die door een aantal andere organisaties worden uitgegeven.
[3] Het rapport ''First aid for a safer future - Focus on Europe'' is in september 2009 uitgebracht door de Internationale Federatie van het Rode Kruis en het Europees Referentie Centrum voor Eerste Hulp Onderwijs.