Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten MOAM ontwerpt T-shirts voor jarige Rode Kruis
10 mei 2017 |

MOAM ontwerpt T-shirts voor jarige Rode Kruis

MOAM ontwerpt T-shirts voor jarige Rode Kruis

Amsterdam|10 mei 2017 – 18.00 uur

Creatief platform MOAM heeft drie T-shirts ontworpen voor het 150-jarig bestaan van het Nederlandse Rode Kruis. De jarige hulporganisatie vroeg MOAM om in het jubileumjaar te helpen bij het verspreiden van de kennis over het Rode Kruis onder met name een jongere generatie. Veel mensen kennen immers niet meer dan het embleem van het Rode Kruis. Dit leverde drie verschillende ontwerpen op met een humoristische knipoog naar het rode kruis. De shirts zijn vanaf morgen te koop.

MOAM-founder Martijn Nekoui heeft met eigen ogen het werk van het Rode Kruis aanschouwd in Zambia in het district Limulunga,  waar het Rode Kruis zwangere en pas bevallen vrouwen helpt en hygiëne-  en waterprojecten ondersteunt. "Het was heel bijzonder en indrukwekkend om de impact van het werk van het Rode Kruis te zien. De mensen daar zijn zo dankbaar. Hoe iets simpels als een toilet of informatie over hygiëne en schoon water een wereld van verschil voor hen kan maken. Het Rode Kruis helpt écht, altijd en overal."

Basic item

Ontwerper Nekoui raakte geïnspireerd door het wereldwijde gebruikte embleem van de hulporganisatie (het rode kruis) en speelde hiermee in zijn design. Het Rode Kruis is blij met het ontwerp en hoopt dat iedereen die het Rode Kruis een warm hart toedraagt het shirt aanschaft. Dragers van het kledingstuk laten zien dat ze achter de hulporganisatie staan. Er is bewust gekozen voor een basic item, aldus Nekoui: "Niets is toegankelijker en authentieker dan een mooi wit T-shirt. Iedereen kan zich daar snel mee identificeren. Door de kleurrijke print valt het shirt meteen op." De opbrengst van het shirt gaat in z'n geheel naar de hulpverleningsprojecten van het Rode Kruis in binnen- en buitenland.

Het Nederlandse Rode Kruis bestaat sinds 1867 en maakt deel uit van het grootste humanitaire netwerk ter wereld: de internationale Rode Kruis-beweging. Deze staat voor directe hulp aan mensen in nood: in conflictgebieden, na rampen en in eigen land. Met meer dan 17 miljoen vrijwilligers wereldwijd is de hulporganisatie altijd direct ter plaatse. Jaarlijks wordt aan 216 miljoen mensen hulp verleend.

Het platform MOAM is opgericht door Martijn Nekoui. MOAM koppelt jong talent aan de iconische namen uit de Nederlandse creatieve industrie. MOAM werkte reeds samen met onder andere Viktor&Rolf, Rijksmuseum, HEMA, de Bijenkorf, FOAM en Doutzen Kroes. Daarnaast schrijft hij voor Vogue, LINDA, Harper's Bazaar en Het Parool.

----------------------------------------

Noot voor de redactie:

Het shirt kost € 14,95 (excl. eventuele verzendkosten). Het shirt is vanaf morgen verkrijgbaar in de webshop van het Rode Kruis (shop.rodekruis.nl/moam), in de Glamour Concept Store,  in alle Hutspot vestigingen en op verschillende grote festivals.

Artikel delen?