Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten Rode Kruis herstelt contact tussen thuisfront en vluchtelingen
9 oktober 2015 |

Rode Kruis herstelt contact tussen thuisfront en vluchtelingen

Teken van leven voor achterblijvers neemt veel onrust weg

Het Rode Kruis biedt vanaf vandaag vluchtelingen, die hier onlangs zijn aangekomen en in opvanglocaties verblijven, de mogelijkheid om korte tijd met familie en dierbaren te bellen.  Het is de eerste keer in Nederland dat vluchtelingen de kans wordt geboden om direct contact te leggen. Zij mogen een paar minuten bellen om hun familie te vertellen dat zij veilig en in leven zijn. Vodafone heeft voor dit doel onlangs 110 telefoons aangeboden aan het Rode Kruis. De noodhulporganisatie beschikt 110 getrainde vrijwilligers die bij het contactherstel faciliteren.

Telefoons
Verspreid over heel Nederland heeft het Rode Kruis 20 tracingteams die het bellen met het buitenland kunnen faciliteren. Elk team beschikt over een of meerdere telefoons. Hoeveel mensen hier gebruik van zullen maken is nog niet duidelijk. Vluchtelingen beschikken regelmatig zelf niet over een telefoon en hebben daardoor, soms al maanden lang, geen contact gehad met het thuisfront.   

Pool van specialisten
In het buitenland komen tracingspecialisten  in actie tijdens grootschalige rampen, bijvoorbeeld bij het langdurig uitvallen van de elektriciteit. In dat geval bieden zij de mogelijkheid aan mensen om hun familie te kunnen bellen via een satelliettelefoon. Steeds vaker worden zij ingezet in rampgebieden in het buitenland, zoals bij de aardbeving in Haïti, maar ook in gebieden waar escalaties hebben plaatsgevonden en mensen het contact met elkaar zijn kwijtgeraakt.

Contactherstel
Bij rampen of calamiteiten blijven familie en vrienden vaak lang in onzekerheid over het welzijn van hun naasten, die mogelijk getroffen zijn.  In of na een  noodsituatie weten dat je naaste ongedeerd is, of zelf aan je familie kunnen laten weten dat je ongedeerd bent, kan veel onzekerheid wegnemen en rust geven. Contactherstel met familie of andere verwanten is daarom altijd een belangrijk onderdeel van de hulpverlening van het Rode Kruis. Natuurlijk is een minuut niet genoeg om te vertellen wat er allemaal met je gebeurd is. Maar iedereen begreep dat alle anderen in de rij ook graag wilden bellen en hielden het kort.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie neem contact op met woordvoerder Merlijn Stoffels via 06-54918481, MStoffels@redcross.nl, of Iris van Deinse via 06-12894923, IvanDeinse@redcross.nl.