Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten Rode Kruis zet andere blaarbehandelmethode in tijdens Nijmeegse Vierdaagse
19 juli 2015 |

Rode Kruis zet andere blaarbehandelmethode in tijdens Nijmeegse Vierdaagse

​Het Nederlandse Rode Kruis zet deze week  tijdens de Nijmeegse Vierdaagse een andere behandelmethode in voor wandelaars met blaren. Naast het veelgebruikte afplakken en de vette watten-methode, worden de lopers behandeld met de zogeheten fixatiepleister. Het Rode Kruis voert gedurende het hele wandelevenement een klanttevredenheidsonderzoek uit, in samenwerking met onderzoekers van het Radboud UMC. Zo wordt onder meer gemeten of de wandelaars sneller geholpen zijn door gebruik van deze pleister en hoe zij deze methode ervaren. 

De fixatiepleister wordt al langer gebruikt bij blarenbehandeling, maar het is de eerste keer dat deze tijdens de Nijmeegse Vierdaagse wordt ingezet. De pleister is tien centimeter breed en kan over de gehele onderkant van de voet of over de gehele hak worden geplakt. Het Rode Kruis wil met deze pleister de blaarbehandeling versnellen en zorgen dat wandelaars zo snel mogelijk weer op pad kunnen. Of de deelnemers de pleister willen gebruiken kunnen ze zelf beslissen. 

Traditiegetrouw verzorgt het Rode Kruis de Eerste Hulp tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Elk jaar kloppen duizenden deelnemers aan bij het Rode Kruis met kleine en grote ongevallen: van blaren en krampen tot insectenbeten en flauwtes. Meer dan 500 hulpverleners staan deze week klaar om de wandelaars te helpen. Op geen enkel ander evenement in Nederland zet het Rode Kruis zo veel vrijwilligers in en kunnen er tegelijkertijd zo veel mensen behandeld worden. 

In de grote hulpverleningstent bij de start- en finishlocatie staan 100 bedden klaar voor mensen met blaren. Wandelaars met grotere medische problemen kunnen terecht bij de Rode Kruis huisartsenpost in hetzelfde behandelcentrum. Ook langs de route zijn de hulpverleners actief. Er zijn verschillende EHBO-posten van het Rode Kruis langs het parcours en drie mobiele verpleegkundige teams die hulp bieden op locatie. In totaal helpen 358 EHBO’ers en tientallen artsen en verpleegkundigen de wandelaars.

Om te zorgen dat de hulpverlening vlekkeloos verloopt zijn er meer dan 100 vrijwilligers actief in ondersteunende diensten. Zij bevoorraden de Rode Kruis-posten met EHBO-artikelen als pleisters en watten en zorgen voor de huisvesting, vervoer en catering van alle vrijwilligers. Voor de aansturing van de Rode Kruis-hulpverleners en –voertuigen, en het registreren en monitoren van alle hulpaanvragen, heeft het Rode Kruis een eigen meldkamer en ICT-afdeling waarvoor dagelijks ook tientallen mensen worden ingezet. ​

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Algemeen nieuws met betrekking tot de Rode Kruis-hulpverlening tijdens de Vierdaagse is te volgen via twitter.com/rodekruis. De hele week zijn Hanna Emmering en Iris van Deinse, persvoorlichters van het Nederlandse Rode Kruis, in Nijmegen aanwezig om journalisten ter plekke te woord te staan. Hanna Emmering: 06-51840708 of Iris van Deinse: 06-12894923