Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Actueel Pers Persberichten 2010 Rode Kruis cholera informatielijn overbelast
17 november 2010 |

Rode Kruis cholera informatielijn overbelast

Den Haag/Port-au-Prince, 17 november 2010 - Het gratis telefoonnummer van het Rode Kruis voor vragen omtrent cholera is de afgelopen dagen meerdere malen overbelast geraakt. Nu al hebben meer dan 75.000 Haitianen het nummer van het Rode Kruis gebeld. Het gratis telefoonnummer geeft door middel van  een ingesproken tekst uitleg over cholera en hoe je de besmettelijke ziekte kunt voorkomen. De informatiebehoefte is groot en veel mensen leven in angst. Het is de eerste keer in honderd jaar dat cholera Haiti treft en voor de bevolking is de ziekte dan ook een nieuw verschijnsel.

 
‘De mensen hier schreeuwen om informatie. De ziekte is onbekend en de mensen weten simpelweg niet wat ze moeten doen, terwijl met het gebruik van zeep en schoon drinkwater veel nieuwe besmettingen voorkomen kunnen worden. Veel Haitianen kunnen nauwelijks lezen of schrijven dus de voorlichting via de informatielijn is ontzettend belangrijk,' zegt Cees Breederveld, algemeen directeur van het Nederlandse Rode Kruis.
 
Door de scherpe stijging van het aantal besmettingen de afgelopen dagen en om tegemoet te komen aan de informatiebehoefte van de bevolking, heeft het Rode Kruis zijn voorlichtingsactiviteiten opnieuw geïntensiveerd. In Haiti rijden wagens met luidsprekers en ruim duizend vrijwilligers van het Rode Kruis geven trainingen over het belang van hygiëne op scholen, in kerken en op andere plekken waar grote groepen Haitianen samenkomen. Het Rode Kruis radiostation in Port-au-Prince heeft extra uitzendingen gewijd aan het thema cholera.
 
Sinds het begin van de uitbraak van cholera zijn ook aan meer dan twee miljoen Haitianen in Port-au-Prince en de Artibonite sms berichten verstuurd over behandelwijze, preventie en oorzaken van de uitbraak van cholera. Tevens is via de sms diensten het gratis telefoonnummer verspreid van het Rode Kruis. Hiervan is massaal gebruik gemaakt. De Rode Kruis sms diensten en de gratis telefoonlijn zijn het resultaat van een innovatieve samenwerking tussen het Rode Kruis en Trilogy International, een wereldwijde telecom provider en eigenaar van Voila, een van Haiti's grootste mobiele telefonie bedrijven.
 
De hulporganisatie deelt verder zeep, emmers, waterzuiveringstabletten en hygiënekits uit. Het Rode Kruis distribueert verder dagelijks 2,5 miljoen liter schoon drinkwater. De zieken sterven door uitdroging als gevolg van ernstige diarree en braken, soms al binnen enkele uren. Vooral ouderen en kleine kinderen zijn kwetsbaar. Cholera verspreidt zich op het eiland gemakkelijk via water en voedsel, mede door de slechte hygiëne in de tentenkampen.
 
 
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
--------------------------------------------------------------------
Wilt u een bezoek brengen aan een cholera behandelcentrum, of bent u op zoek naar foto’s of woordvoerders in het veld, neem dan contact op met Sebastien Kraaijeveld, woordvoerder van het Nederlandse Rode Kruis, Mobiel: +31- 6-51525111, werk: 070-4455728 Mail: skraaijeveld@redcross.nl
 
Bent u reeds in Haiti, dan kunt u ook contact opnemen met Mathhew Cochrane, woordvoerder van het Internationale Rode Kruis (IFRC) en gestationeerd op het basiskamp van het Rode Kruis (op 300 meter van het vliegveld). Mob. +509 3491 9813 Email matthew.cochrane@ifrc.org