Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Amsterdam Actueel Nieuws De hele dag alert
8 mei 2015 |

De hele dag alert

​​Het was zijn 12e Koningsdag. Maar elke Koningsdag blijft voor de ervaren inzetleider Melle Koch een uitdaging. "Alles komt na alle voorbereidingen op zo'n dag samen tot één grote Rode Kruis inzet. Alle disciplines goed samen laten werken, overzicht over het proces houden, belangrijke beslissingen nemen; het is mooi werk om hier vorm aan te geven."


Actiecentrum
Melle was als Rode Kruis vrijwilliger op deze dag operationeel verantwoordelijk voor de inzet. Hij werkte vanuit het actiecentrum in het Rode Kruis gebouw aan de Valkenburgerstraat. Melle vertelt: "Vroeg in de ochtend krijgen alle postleiders een briefing en vertrekken ze naar hun posten. Het actiecentrum staat de hele dag in contact met alle posten en de andere hulpdiensten. Meldingen zijn op grote schermen te zien, zodat iedereen het overzicht heeft en snel en adequaat gehandeld kan worden. Dit werkt heel prettig. We werkten dit jaar voor het eerst met de SBAR-methode, een nieuwe manier van het melden en registreren van slachtoffers. Voor sommigen even wennen, maar oefening baart kunst."

Hard nodig
Dit jaar was het rustiger in de stad, omdat steeds meer grote evenementen buiten de stad worden georganiseerd. Toch was de hulp van Eerste Hulpverleners niet minder hard nodig. "Op de 7 posten verspreid over de binnenstad zijn mensen geholpen met verschillende soorten letsels. We hebben veel mensen geholpen met alcohol- en drugsintoxicatie. Sommige letsels waren acuut. Zoals iemand die van hoogte was gevallen, of een ander met een steekwond. In dat geval wordt een ambulance opgeroepen", aldus Melle.

Tevreden
"Het is altijd intensief, zo'n grote inzet. Je moet toch de hele dag alert zijn en mag geen fouten maken. Ik kijk op Koningsdag terug met een tevreden gevoel. Het  was een geslaagde inzet in een gemoedelijke sfeer. Het evenementenseizoen komt er weer aan dus het wordt een drukke periode voor de Evenementenhulpverlening. Maar het loopt lekker, we hebben steeds meer inzetten en de voorbereiding verloopt heel soepel. Via Yammer hebben veel vrijwilligers buiten Amsterdam zich aangemeld. Dat liep ook heel goed en zullen we een volgende keer zeker weer gebruiken. We hebben een mooi team staan!"