Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Amsterdam Dit doen we Hulp bij rampen

Hulp bij rampen

​​​De ambitie van het Rode Kruis is om dé humanitaire noodhulporganisatie in Nederland te zijn. In Nederland heeft het Rode Kruis een aantal kerntaken in de noodhulpverlening waarmee we de professionele hulpverleningsdiensten ondersteunen. ​

We ondersteunen gemeenten bij het proces Bevolkingszorg. Zo ondersteunen we mensen in een hotel of sporthal bij b.v. evacuaties, we begeleiden mensen bij verplaatsingen in b.v. bussen en we registreren de hulpvragen van getroffenen. Ook helpen we contacten tussen familieleden te herstellen door het inzetten van www.ikbenveilig.nl en we kunnen deel uitmaken van een gemeentelijk callcenter. Naast deze kerntaken, waarbij vrijwilligers een belangrijke rol spelen, faciliteert en ondersteunt het Rode Kruis burgerhulpverlening.

De noodhulporganisatie van het Rode Kruis is onderverdeeld in 25 districten die gelijk lopen met de externe veiligheidsregio's. Elk district heeft een bestuur, met daarin een portefeuillehouder noodhulp.

NRK_Sigma.jpg
Per district is er een Coördinator Noodhulp die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de noodhulptaken. De Coördinator Noodhulp zorgt dat het team met hoofden, teamleiders en vrijwillige hulpverleners opgeleid, getraind en geoefend zijn voor een inzet met Bevolkingszorg.


Bev
olkingszorg

Het Rode Kruis ondersteunt gemeenten en Veiligheidsregio's bij haar Bevolkingszorg-taken. Convenanten kunnen afgesloten worden met een keuzevrijheid aan diverse modules; opvangen van mensen, distributie van primaire levensbehoeften, verplaatsen mensen/ evacuatie, registratie en informatie, deelname in gemeentelijk callcenter en het ondersteunen van de processen met verbindingsmiddelen.

In Amsterdam Amstelland is er een basisconvenant, aangevuld met de modules opvang mens, verplaatsen mens en ondersteuning. Ondersteuning houdt in het kort in dat we een verbindingsnetwerk op kunnen zetten voor onderlinge communicatie en voor communicatie als de reguliere communicatiemiddelen uitvallen.

Ik ben veilig

www.ikbenveilig.nl​ is er voor mensen die betrokken zijn geraakt bij een ramp of noodsituatie en hun naasten willen laten weten dat ze in veiligheid zijn.

Chaos en ontreddering na de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn (2009) of de schietpartij in Alphen aan de Rijn (2011), maar ook de kettingbotsing op de A58 in Zeeland (2014) en het ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen (2014). Stuk voor stuk incidenten waar Nederlanders bij betrokken waren. Op zulke momenten wil je familie en/of vrienden laten weten dat jij het goed maakt. Of wil je juist weten of familie of vrienden getroffen zijn.

Wie in een noodsituatie terechtkomt of bij een ramp betrokken raakt, kan zich registreren op www.ikbenveilig.nl en familie en vrienden laten weten dat hij of zij veilig is. Iedereen kan bij een ramp via Ikbenveilig.nl een bericht achterlaten. Handig, want het mobiele telefoonverkeer kan plat gaan tijdens noodsituaties, maar mobiel internet of wifi zijn wel altijd beschikbaar. Wie op deze manier iets van zich laat horen, voorkomt een hoop ongerustheid bij familie of vrienden. Klik hier voor een filmpje​.


​Ready2Help

Rampen komen altijd onverwacht. Waar, wanneer en hoe omvangrijk de ramp zal zijn, weet niemand. Maar als zich in Nederland een noodsituatie voordoet dan is ieders hulp van het allergrootste belang.

Met Ready2Help vormt het Rode Kruis een netwerk van hulpbereide mensen. Iedereen kan zich aanmelden voor Ready2Help om te helpen bij een ramp als dat nodig is. Bij een noodsituatie in Nederland krijgen de Ready2Help-deelnemers een oproep per sms om te komen helpen. Vervolgens kan elke deelnemer zich aan- of afmelden voor de betreffende noodhulpactie. Door een netwerk van mensen met verschillende kennis en vaardigheden is Ready2Help in staat zo snel mogelijk de best mogelijke ondersteuning te bieden aan de getroffenen.​ Klik hier voor een filmpje.​​