Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Amsterdam Jongeren Nieuws De ideale kledingketen: van katoenplant tot kledingstuk tot gerecycled textielwaar
23 maart 2016 |

De ideale kledingketen: van katoenplant tot kledingstuk tot gerecycled textielwaar

​De veeleisende consumptie maatschappij, waarin mensen altijd méér willen kopen voor mind​er geld, vormt een zware belasting voor het klimaat. Heb je bijvoorbeeld wel eens stil gestaan bij de impact ​​van d​e constante productie van nieuwe kleding? ​Daarom zet de organisatie Sympany​ zich in samenwerking met het Rode Kruis ​in voor het recyclen van kleding. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Dat lees je hier. 

 

​Milieuschade door kledingproductie

Op welke manier​ is kledingproductie schadelijk voor het milieu? Denk bijvoorbeeld aan de​ hoeveelheid water en energie die nodig zijn voor het telen van ​katoen. Of de chemische bestrijdingsmiddelen die worden gebruikt. Deze putten de grond uit, waarna er kunstmeststoffen worden ingezet om de productiviteit van de grond te herstellen. Denk ook aan de vele transportkilometers die gemaakt worden om kleding op allerlei bestemmingen in de wereld te brengen. Hier is een enorme C02-uitstoot mee gemoeid.


Samenwerking tussen het R​ode Kruis en Sympany

Je kent vast die grote, groene containers wel waarin je je oude kleding kunt doneren. In samenwerking met het Rode Kruis zorgt de organisatie Sympany voor een goede, tweede bestemming van dit kledingoverschot. Jaarlijks zamelen zij in Nederland 23 miljoen kilo kleding, schoenen en textiel in voor het goede doel. Sympany zorgt ervoor dat deze goederen een nieuwe, duurzame bestemming krijgen. Door kleding te doneren draag je dus bij aan een beter milieu. En alsof dat nog niet genoeg is, help je er ook nog eens andere mensen mee.

Sympany: inzamelen, sorteren, hergebruiken en recyclen

Wat gebeurt er precies met deze ingezamelde kleding? Wordt er iemand uit een land als Ethiopië blij gemaakt met jouw oude pyjama of afgetrapte paar sneakers? Niet per definitie. Het overgrote deel van de kleding wordt verkocht op de wereldmarkt. Een deel hiervan komt terecht op de Nederlandse markt en wordt opgekocht door organisaties zoals het KaufHaus. Internationale partners die kleding opkopen, hanteren bij de verkoop ​een kortingssysteem zodat ook mensen met een minimaal inkomen kwaliteitskleding kunnen kopen. De winst die Afrikaanse partners maken komt ten goede aan ontwikkelingsprojecten: lokale organisaties zorgen voor een eigen bron van inkomsten en creëren daarmee tevens een grotere werkgelegenheid.

Een deel van de ingezamelde waren is niet geschikt om opnieuw te worden gedragen. Het niet-herbruikbare textiel wordt ingezet als grondstof voor nieuwe producten, zoals poetslappen of isolatiemateriaal. Ook ondersteunt Sympany initiatieven om gerecycled textiel opnieuw op te nemen in de productieketen van kledingproducenten.

Doelstelling Sympany+: de zelfr​edzaamheid van inwoners van ontwikkelingslanden vergroten

Sympany zelf doneert de opbrengsten van de verkoop aan Sympany+. Deze organisatie zet projecten op die zorgen voor een betere balans tussen mens, milieu en meerwaarde. Zelfredzaamheid staat hierbij hoog in het vaandel. Met als belangrijkste doel om inwoners in staat stellen om voor zichzelf te zorgen wanneer er geen hulp meer beschikbaar is. Check de website​ voor een overzicht van deze inspirerende projecten.

Zelf kleding doneren​

Geïnspireerd ​om jouw kledingkast ook eens door te spitten? We hopen het. 

Hieronder een aantal handige links:​

  • Wat mag er eigenlijk allemaal in een Sympany kledingcontainer? Dat lees je hier.
  • Weten waar je een kledingcontainer kunt vinden? Check het hier.
  • Zelf een kledingactie opzetten? Kijk hier voor meer informatie. ​​
​​

Artikel delen?