Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Amsterdam Jongeren Nieuws Zelfredzaam met gezonde voeding
18 mei 2016 |

Zelfredzaam met gezonde voeding

​​Bij het Rode Kruis staat zelfredzaamheid hoog in het vaandel. Door gezond te eten kun je jouw eigen zelfredzaamheid bevorderen. In dit artikel lees je meer over hoe je gemakkelijk gezond eten kunt herkennen. Ook helpen wij je alvast op weg met een aantal praktische tips, zodat je met het grootste gemak goedkoop & gezond kunt eten!​

Zelfredzaamheid en gezondheid

Een van de kernactiviteiten van het Rode Kruis in Nederland is het vergroten van zelfredzaamheid bij kwetsbare mensen uit onze samenleving. Door hen sterker en zelfredzamer te maken, kunnen zij beter omgaan met (risicovolle) situaties. ​​

Gezondheid en zelfredzaamheid zijn twee aanverwante thema's. Als je goed voor jezelf zorgt en aandacht besteed aan je gezondheid, ben je beter in staat om dit nog lang te blijven doen. Voor sommigen van ons lijkt het misschien wel vanzelfsprekend om jong, gezond en energiek te zijn. Maar dat is niet voor iedereen zo. Het is dus goed om hier bij stil te staan en bewuste keuzes te maken, z​odat je je nog héél lang fit en gezond blijft voelen.​

Is gezond eten echt zo moeilijk als het lijkt?

Denk jij na over welke voeding je tot je neemt? Als je op zoek gaat naar informatie over gezonde voeding, kom je al snel in een wirwar van veelal tegenstrijdige informatie terecht. Het lijkt wel alsof iedereen weer wat anders roept. Wel of geen vlees? En brood? Zijn light producten slecht of g​oed voor je? Moet je wel of geen vetten eten? En met al die superfoods lijkt het soms ook nog eens onbetaalbaar om gezond te eten. AARGH!

Hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je gezonde voeding binnenkrijgt, zónder dat je dagelijks een fortuin aan boodschappen uitgeeft? Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil, maar in de basis hoeft gezond eten niet moeilijk te zijn. Vaak kun je best goed inschatten welke producten je beter wel kunt eten en welke je beter kunt laten staan. Je kunt vast vrij gemakkelijk beoordelen welke van de volgende producten je juist wél en welke je juist niet zou moeten eten: appels, chips, spinazie, frisdrank, taart, witte bolletjes, volkoren brood, bananen, drop, tomaten, noten en koekjes. Een makkie, toch?

Gezond eten: eigenlijk heel simpel

Als we nou eens op een rijtje zetten welke producten je beter wel kunt eten: appels, spinazie, volkoren brood, bananen, tomaten en noten. En dit vergelijken met de meer ongezonde voeding: chips, frisdrank, taart, witte bolletjes, drop en koekjes. Dan valt op dat de eerste opsomming voornamelijk bestaat uit verse, onbewerkte producten. Dit in tegenstelling tot de tweede opsomming, waarbij in de meeste gevallen veel suiker, vet, zout, en conserveringsmiddelen zijn toegevoegd. Deze producten zijn veelal gefabriceerd en bestaan uit​ tal van losse ingrediënten. Kies daarom liever voor onbewerkte, pure producten dan een gecompliceerd samengestelde snack! 

Daarnaast zijn volkoren producten, ook wel "ongeraffineerde" producten altijd beter, omdat deze meer waardevolle voedingsstoffen bevatten dan "geraffineerde" producten, die gestript zijn van​ belangrijke voedingstoffen. Hieraan zijn gelijktijdig vaak een hoop overbodige stoffen toegevoegd, om het product bijvoorbeeld luchtiger te maken of langer houdbaar. Zo blijft er een product over met een groot aantal 'lege calorieën' waar jouw lichaam eigenlijk niks aan heeft. Dus, wees lief voor je lichaam en eet de juiste dingen! Kook bijvoorbeeld eens volkorenpasta in plaats van zijn bleke wederhelft en laat ook die ham-kaascroissant eens liggen voor een volkorenboterham. Je vervangt je witte rijst met gemak door zilvervliesrijst en kunt een koekje best eens vervangen door een mandarijntje, handje rozijnen of een paar dadels.

Tips: gezonde voeding op een low-budget manier

Geïnspireerd? Hieronder zetten we enkele handige tips voor je op een rijtje, gericht op de kleinere portemonnee. Zodat je gezond kunt eten zónder je hele bankrekening te hoeven plunderen.

  • Lees eens het etiket van het product voordat je het koopt, zomaar omdat het kan! Je zult al snel merken dat sommige producten een waslijst aan vreemde ingrediënten bevatten. Als er een hele lange ingrediëntenlijst op een product staat, kun je het misschien beter laten staan.
  • Eet vooral veel onbewerkte producten, zoals groente, fruit en noten. Kies ook liever voor de volkorenvariant van een product, als je de keuze hebt!
  • Doe geen boodschappen met honger! Voor je het weet heb je je hele mandje volgegooid met allerlei overheerlijke snacks, die waarschijnlijk minder gezond zijn. 
  • ​Doe 1 keer per week grote boodschappen. Je zult zien dat je een hoop geld bespaart als je je boodschappen beter plant en daarnaast ook nog eens minder vaak verleidt wordt​ door op de loer liggende fastfood-producten​.
  • Probeer ook eens te koken voor meerdere dagen. Geen zin om twee dagen na elkaar hetzelfde gerecht te eten? Invriezen kan altijd, en bespaart je op een luie avond weer een hongerig tochtje naar de supermarkt.
  • Zit je krap bij kas? Doe eens boodschappen op de markt! Dat scheelt een fortuin. In Amsterdam kun je fantastisch boodschappen doen op bijvoorbeeld de Dappermarkt in Oost, de Ten Katemarkt in O​ud-West of de Albert Cuypmarkt in de Pijp. Op de markt is je gulden immers een daalder waard!

Artikel delen?