Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Apeldoorn Dit doen we Hulp bij rampen

Hulp bij rampen

Mobiliseren van duizenden vrijwilligers

Mocht zich in Nederland een ramp voordoen, dan kunnen we duizenden vrijwilligers in korte tijd mobiliseren. Met een sterke verankering in alle delen van de samenleving maken de vrijwilligers de Rode Kruis belofte waar: Het Rode Kruis helpt direct.
 
Aangezien de veiligheidsregio’s de spil zijn in de hulpverlening bij rampen en grote incidenten sluiten we hier zo veel mogelijk op aan. Net als de veiligheidsregio’s is het Rode Kruis ingedeeld in noodhulpregio’s die geografische gelijk lopen.

Kerntaken

In Nederland heeft het Rode Kruis een aantal kerntaken waarmee we de professionele hulpverleningsdiensten ondersteunen.

Grootschalige Geneeskundige Bijstand
GGB is een landelijk bijstandsmodel en wordt ingezet bij grote incidenten met veel slachtoffers als aanvulling op de reguliere acute zorg. In dit model werken reguliere ambulancediensten en het Rode Kruis samen om gewonde slachtoffers bij een grootschalig incident zo spoedig mogelijk van incidentlocatie naar het ziekenhuis te vervoeren.

Meer informatie omtrent de Grootschalige Geneeskundige Bijstand is hier te vinden.

Bevolkingszorg
De hulp die het Rode Kruis biedt aan getroffenen bij rampen en calamiteiten noemen we Bevolkingszorg. Met deze dienstverlening ondersteunen we Nederlandse gemeenten en veiligheidsregio's die in deze situaties als eerste verantwoordelijk zijn voor het welzijn van hun inwoners.

Meer informatie over bevolkingszorg is hier te vinden.

Logistieke Dienst

Als een noodsituatie zich voordoet, moeten hulpgoederen snel op de juiste plek terechtkomen. Een goede logistieke ondersteuning is daarom niet weg te denken in noodsituaties. We beschikken over een eigen voorraad aan materialen en een eigen vervoerscapaciteit. Bij noodhulpinzetten en evenementen kan deze logistieke dienst ondersteuning bieden. Zo levert het Nederlandse Rode Kruis ook benodigde materialen zoals veldbedden, kussens, dekens en hygiënesetjes ten behoeve van Opvang en Verzorging.

Verbindingsdienst

Communicatie. Daar staat of valt het succes van hulpverlening mee. Er zijn ongeveer 180 vrijwilligers actief in de eigen verbindingsdienst van het Nederlandse Rode Kruis. Zij zijn in staat om in rampomstandigheden de communicatie met alle ingezette vrijwilligers te verzorgen. Ook als de reguliere middelen voor telecommunicatie uitvallen. Dit is een situatie waarmee Nederland vrijwel nooit te maken heeft, maar door zeer regelmatige inzetten blijft de kwaliteit van deze ploeg en de middelen gewaarborgd. Zo blijven we goed voorbereid.