Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling 's-Hertogenbosch Dit zijn we Interview met Ellen Coeleveld

Interview met Ellen Coeleveld

00022-001.jpg

"Momenteel zijn er 80 vrijwilligers, die EHBO verlenen tijdens evenementen."

​​

​​​​​​Al 13 jaar een actieve vrijwilliger bij het Rode Kruis!

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
´Ik ben 13 jaar vrijwilliger bij het Rode Kruis als coördinator Evenementenhulp. Naast mijn werk als coördinator werk ik 24 uur in de week bij Albert Heijn.’

Waarom heb je gekozen voor het Rode Kruis?
´Ik heb de functie van mijn man overgenomen, die op dat moment coördinator Evenementenhulp was. Ik heb voor het Rode Kruis gekozen, omdat deze functie mij de mogelijkheid biedt praktijkgericht bezig te zijn en de ruimte geeft veel te organiseren.´

Wat is jouw taak binnen het Rode Kruis?
´De aanvragen voor hulp bij evenementen komen bij mij terecht. Alles wat daarbij komt kijken, wordt door mij georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de EHBO-ers informeren over de datum en locatie van het evenement. Ik verzorg wekelijks een overzichtelijke agenda van de evenementen met de oproep voor welk evenement er nog vrijwilligers nodig zijn. Het EHBO-vrijwilligersteam is actief op meer dan 60 soorten evenementen. Denk hierbij maar aan de voetbalclub FC Den Bosch, Motorcross, Sinterklaas-intocht, Carnaval, Dodenherdenking of bijvoorbeeld de Avond Vierdaagse. Naast mijn functie als coördinator Evenementenhulp, ben ik teamleider bevolkingszorg. Als er een ramp gebeurt, worden slachtoffers opgevangen in bijvoorbeeld een sporthal of in een hotel. Ik stuur dan het team aan, dat zorg draagt voor de eerste opvang.’

Hoeveel vrijwilligers heb jij ter beschikking?
‘Momenteel zijn er 80 vrijwilligers, die EHBO verlenen tijdens evenementen.’

Hoeveel evenementen per jaar organiseren jullie?
‘Wij organiseren zelf geen evenementen, maar de organisatie van een evenement vraagt ons om een EHBO-post in te richten op locatie. Het aantal evenementen verschilt per jaar. Met gemiddeld 2 tot 3 evenementen per weekend hebben we het al gauw over circa 200 evenementen per jaar.’ 

Wat is de strategie en beleid voor de toekomst?
‘De strategie is erop gericht om vrijwilligers binnen te halen, die zich aanmelden voor de EHBO. Het komt namelijk soms voor dat er hulp bij evenementen moet worden afgezegd, omdat er een tekort is aan vrijwilligers wat voor onvoldoende bezetting zorgt. Er wordt tweemaal per jaar een nieuwe cursus EHBO aangeboden. Hier komen voornamelijk de nieuwe vrijwilligers voor Evenementenhulp vandaan. Met betrekking tot de nieuwe districtsvorming is er alle vertrouwen.'

Wat zijn de kansen en bedreigingen?
‘Het Rode Kruis moet zich meer profileren in ’s-Hertogenbosch en omstreken, bijvoorbeeld door een open dag te organiseren. Een beperkende factor is dat er hulp bij evenementen moet worden afgezegd door een tekort aan EHBO-ers. Wanneer dit herhaaldelijk blijft voorkomen, kan dit leiden tot een terugloop van het vertrouwen in het Rode Kruis bij aanvragers en andere organisaties.’ 

Wat gebeurt er met de opbrengsten van evenementen?
‘De opbrengsten worden onder meer besteed aan opleidingen, vakantieprojecten en andere activiteiten binnen het Rode Kruis.’

Wat vind je het leukst aan/bij het Rode Kruis?
‘Mijn bijdrage leveren aan het Rode Kruis en hiermee ook aan de maatschappij. Dat geeft mij veel voldoening en natuurlijk de vrijwilligers enthousiasmeren!'

Vroeger was Vught een aparte afdeling. Hoe vind je dat de samenwerking momenteel gaat?
‘Op dit moment is er geen sprake meer van een tweedeling tussen de eerdere afdelingen ‘s-Hertogenbosch en Vught. Er is één afdeling met twee locaties, waar EHBO-lessen worden gegeven.’

Wat zijn de vacatures binnen de afdeling evenementen?
‘Met name EHBO-ers. Deze kunnen na een succesvolle afronding van een EHBO-cursus meteen aan de slag!’​