Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Den Haag Actueel Nieuws De do’s and don’ts van de EHBA-medewerker
6 augustus 2012 |

De do’s and don’ts van de EHBA-medewerker

Twee maanden huurachterstand. Een afgesloten telefoon. Aanmaningen van schuldeisers. En een woonkamer met post uitpuilende plastic zakken. Voor de één een nachtmerrie. Voor de ander de harde werkelijkheid. Hoe raak je hierin verzeild en hoe kom je er weer uit? Drie samenwerkende partijen, de gemeente Den Haag, AEGON en het Haagse Rode Kruis aan het woord.

Marga Swart, budgetcoach bij de dienst SZW (gemeente Den Haag), geeft trainingen aan vrijwillige EHBA-medewerkers van het Haagse Rode Kruis. Deze medewerkers ‘Eerste Hulp Bij Administratie’ (EHBA) helpen Hagenaars uit hun papieren chaos. Soms om de schuldenlast te verlichten. Meestal om toekomstige schulden te voorkomen. Swart: “Doel is: zorgen dat cliënten toekomstig weer zelf hun administratie doen. Elke cliënt heeft specifieke ondersteuning nodig. De EHBA’ers krijgen een training over inhoud en coaching.” Gedragsverandering is een belangrijk issue. ‘Waarom doen cliënten niet wat ze moeten doen?’ en ‘Hoe stimuleer je ze om het zelf aan te pakken?’. De EHBA’ers moeten het verschil weten tussen een cliënt ‘coachen’ en ‘advies geven’. Swart: “Een valkuil is: te veel voordoen of de cliënt een manier opleggen hoe iets beter kan. Een cliënt heeft meer baat bij het zelf beantwoorden van vragen en zelf een oplossing voor z’n probleem vinden”, aldus Swart.
 
Open vragen
Naast de gedragstraining krijgen de EHBA’ers een speedcursus ‘Grip op je geld’. Daarbij leren ze een thuisadministratie opzetten, een maandoverzicht met inkomsten en uitgaven maken en hoe je met een cliënt kostenbesparing bespreekt. “Als hulpverlener kun je wel eens de plank misslaan. Bijvoorbeeld door een cliënt voor te leggen zijn abonnement op een dierenblad op te zeggen, terwijl dieren z’n lust en z’n leven zijn. Belangrijk is cliënten in hun waarde te laten en hen open vragen te stellen”, zegt Swart.
Volgens haar zouden ook mensen zonder schulden standaard een financieel maandoverzicht moeten maken. Meestal heb je niet door wat er allemaal in en uit gaat aan geld. Abonnementen lopen automatisch door, terwijl je sommige producten of diensten misschien amper gebruikt.
 
Schuldhulpverlening
De EHBA-medewerkers krijgen ook voorlichting over hoe schuldhulpverlening in Den Haag is georganiseerd. Swart: “De EHBA’ers hebben een preventieve taak: schulden voorkomen met een geordende administratie. In ernstige gevallen helpen ze bij de aanvraag van schuldhulpverlening bij de gemeente. In principe zijn alle financiële problemen op te lossen. Ook al duurt het soms jaren. En als budgetcoach bij de gemeente kan ik Hagenaars daarbij helpen.”
 
Financieel bewustzijn
“De moed zakt je in de schoenen… Weer een envelop met een aanmaning. Zo ontstaat angst bij mensen om hun post te openen”, aldus Sherita Ramcharan, klantbeheerder Pensioen bij AEGON. Ze helpt met 10 AEGON-collega’s in haar vrije tijd voor het Haagse Rode Kruis mensen met hun administratie. AEGON’s missie: financiële bewustwording en ontwikkeling bij mensen creëren. Ramcharan: “Dit project sluit daar goed bij aan.”

Bevooroordeeld
Vooroordeel is dat merendeels bijstanders en werklozen EHBA-cliënten zijn. De doelgroep is echter breed: studenten, ouderen, eenoudergezinnen, autochtonen en allochtonen. “Iedereen kan in de knel raken. Ook je buurvrouw die door de crisis haar baan kwijtraakt en in zware financiële problemen belandt”, zegt Ramcharan. De werkelijkheid is dichtbij. Ramcharans cliënt woont in dezelfde wijk als zij en is een Hindoestaanse alleenstaande moeder met drie kinderen, zonder baan. “In een welgestelde wijk als Leidschenveen verwachtte ik niet ook een gezin die onder het minimum moet rondkomen. Dan besef ik mij hoe goed ík het heb”, aldus Ramcharan.
 
Aftasten
Ze kreeg bij haar start een multomap en perforator mee van het Haagse Rode Kruis. “Sommige cliënten hebben die niet. Zo schrijnend kan het soms zijn”, zegt Ramcharan.
“Het begin was aftasten, vooral omdat schulden in de cultuur van mijn cliënt taboe zijn. Ik moest eerst vertrouwen winnen. En voor een cliënt is het nogal wat om alles prijs te geven aan een wild vreemde.”
 
‘Den Haag Op Maat’
Uiteindelijk was Ramcharan zover: samen met haar cliënt drie vuilniszakken post openen, sorteren en opbergen. Na enkele voorbeelden moest de cliënt een stapeltje zelf doen en met succes. “Ik heb weer overzicht. Wat een opluchting! En ik sta er niet meer alleen voor”, zo kreeg Ramcharan te horen. Het vrijwilligerswerk geeft haar veel voldoening, vooral als ze haar cliënt in beweging ziet. Maar hoe pakt ze nu de disbalans van inkomsten en uitgaven aan? Het sparren met collega vrijwilligers en de EHBA-coördinator resulteert in een afspraak met ‘Den Haag Op Maat’ die mensen met schulden bijstaat.
Ramcharan hoopt dat haar cliënt uiteindelijk zelfstandig de administratie bijhoudt en tijdig een regeling treft met instanties, als ze rekeningen niet kan betalen. “Als EHBA-cliënten toekomstig weer financieel bewuste keuzes kunnen maken, dan is onze missie geslaagd”, aldus Ramcharan.

Wat doet de coördinator EHBA?
Pauline Yick vertelt over haar ervaringen.

Totaalcijfers op jaarbasis
Op basis van een ‘signaleringslijst’ kunnen de EHBA’ers problemen noteren die zich voordoen bij de cliënt, zoals achterstallig huishouden, overmatig alcoholgebruik, vereenzaming, slechte lichamelijke verzorging of ongewenst gedrag. In samenspraak met de cliënt zoekt het Haagse Rode Kruis vervolgens instanties voor de noodzakelijke gepaste hulpverlening aan de cliënt.
Lees meer over het EHBA-project in totaalcijfers op jaarbasis.

Meer informatie
  • Hulp nodig van het Haagse Rode Kruis bij uw administratie, omdat u het zelf niet aankan? Of wilt u cliënten begeleiden en uw financiële beroepskennis inzetten als vrijwillige EHBA-medewerker? Bel 070 3599688, e-mail: infodenhaag@redcross.nl
  • Zoekt u contact met een budgetcoach van de gemeente? www.denhaag.nl
  • Wilt u zelf aan de slag? www.zelfjeschuldenregelen.nl