Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen District Drenthe Dit doen we Sociale Hulp Verslag Herfstvakantie 2015

Verslag Herfstvakantie 2015

Reclame bord Elk jaar, na de Herfstvakantieweek voor kinderen met hun ouders, die om wat voor reden dan ook nooit op vakantie kunnen, doe ik verslag van die vakantieweek.
Na een korte voorbereiding door een begeleidersgroep van 9 personen hebben we van 19 oktober tot 23 oktober 2015 samen met 40 gasten een geweldige vakantieweek beleefd. Het weer was prima en de stemming in de totale groep was optimaal. U weet dat deze vakantieweek mogelijk wordt gemaakt door de opbrengsten van de Rode Kruis Badeendenrace en de Rode Kruis Eendenrally. Maar dat niet alleen, want veel afdelingen hebben in 2014 en 2015 een grote of kleine bijdrage gedaan om de vakantieweek mogelijk te maken. In het bijzonder wil ik de afdeling Zuidoost Drenthe bedanken voor hun gift van € 5000,00 en de afdeling Noordenveld voor hun gift van € 750,00. Maar ook alle andere afdelingen die giften hebben gegeven van € 250,00 of meer wil ik bedanken, omdat allen ertoe hebben bijgedragen dat de vakantieweek elk jaar weer kan worden georganiseerd. Wat betreft het verslag heb ik er deze keer voor gekozen om u van dag tot dag mee te nemen tijdens de week. Zoals ik al aangaf gaat er aan het organiseren van een dergelijk vakantieweek veel vooraf. Het selecteren door de vakantiecoördinatoren van de gasten (in verband met privacyregels via de voedselbanken), de samenstelling van de begeleidersgroep, het maken van het programma, het regelen van uitstapjes, het bestellen van materialen, alle administratieve werkzaamheden, het overleg met De Vrije Vogel, etc. Dat ga ik niet allemaal beschrijven maar u zult begrijpen dat een dergelijke vakantieweek er niet " zo maar " is. De week van dag tot dag

Zondag 18 oktober

Om 12 uur de eerste rit naar De Vrije Vogel om materialen te brengen. Mijn broer en schoonzus zijn er ook om mij te assisteren om een deel van de 49 bedden op te maken. Gasten komen in een hotel vakantieaccommodatie en moeten gastvrij ontvangen worden vind ik, en daarom moeten bedden opgemaakt zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair; het hotelgevoel is dus echt aanwezig!

Maandag 19 oktober

Huiskamer Om 12 uur komen we als begeleidersgroep bij elkaar voor een eerste overleg. Twee andere familieleden van mij zijn ook aanwezig om de resterende bedden op te maken. De tweede vracht materialen wordt uitgeladen en de boodschappen (versnaperingen, koekjes, maar ook het hapje voor bij de borrel) wordt op de plek gebracht. Het mooie van De Vrije Vogel is dat wij niets hoeven te doen aan maaltijden, tafels dekken en dergelijke. We hebben hierdoor alle tijd voor de gasten. We maken alles gereed voor de ontvangst. Wij verzorgen alleen onze eigen bar.
Tussen 15.00 en 16.00 uur worden de gasten verwacht. Iedereen krijgt bij binnenkomst een naambadge waarna men naar de kamer wordt begeleid. Er is koffie en thee voor iedereen en natuurlijk ontbreekt het plakje cake niet.
Om 17.00 uur wordt iedereen centraal welkom geheten en volgen wat huishoudelijke mededelingen. Om 17.30 het eerste driegangen diner. Daarna om 20.00 uur de kennismakingsactiviteit; het maken van een familiecollage. Collage makenWe kiezen er niet voor dat iedereen "iets" over zichzelf hoeft te vertellen maar we vragen elk gezin een collage te maken over wat hen in het dagelijks leven bezighoudt. Tekeningen, plaatjes uit tijdschriften, teksten aanbrengen op grote tekenvellen.

Na die tijd worden alle collages opgehangen, waarbij het de bedoeling is dat er in de komende dagen vragen worden gesteld aan de "eigenaar". Op deze manier leer je elkaar individueel kennen. Tot 24.00 uur is de bar open (de drankjes zijn voor eigen rekening!) en wordt uitgekeken naar de volgende vakantiedag!

Dinsdag 20 oktober

Na het ontbijtbuffet is het zwembad open. De eerste actie is dat we er zeker van willen zijn wie kan zwemmen en wie niet. Het hebben van een A-diploma is de basis. Wie dat niet heeft zwemt onder toezicht. We spreken met elkaar af hoe we omgaan met de kleintjes onder ons die ook in het zwembad willen. Bij onze materialen zit voldoende drijfmateriaal, dus iedereen kan eigenlijk in het water. De kleintjes zwemmen eerst een uurtje en daarna kunnen de grotere ervaren zwemmers.Met onze twee gehuurde busjes en wat luxe auto's rijden we na de lunch naar het Nationaal Park Het Drents Friese Wold voor een natuurwandeling. Prachtig te zien hoe de groep zich mengt en iedereen mee doet en geniet van het mooie weer. Na terugkomst in De Vrije Vogel is er warme chocolademelk met een lekkere koek en maken we ons op voor het diner om 17.30 uur. Tijdens het avondprogramma is er voor iedereen een papier-maché dier die geschilderd kan worden. Oorspronkelijk is deze activiteit in eerste instantie bedoeld voor kinderen die met hun ouders gaan schilderen maar de ervaring leert dat ouders het ook leuk vinden om zelf een dier te schilderen. De activiteit is niet zomaar gekozen en is de aanloop naar het programma voor de volgende dag: Het uitstapje naar de dierentuin in Emmen, wat tot deze avond nog een verrassing was.

Woensdag 21 oktober

De grote dag, want gisteravond is bekend gemaakt dat we met elkaar in een grote bus naar de dierentuin in Emmen gaan. DierentuinWij zorgen voor de bus en JUMBO Mulder uit Beilen zorgt voor de rest; de entree, het patatje, het snackje en het drankje en Ilona Mulder, de vrouw van Matthijs Mulder van de Jumbo, zorgt er ook nog eens voor dat alle kinderen bij binnenkomst in de dierentuin een tasje kregen met lekkere dingen. Kortom een geweldige dag voor iedereen. De afdeling Klazienaveen heeft een geldbedrag beschikbaar gesteld voor het maken van een familiefoto in de dierentuin. Voor sommigen de eerste familiefoto! Na terugkomst uit Emmen en het diner brengen we de avond in rust door. De openhaard wordt aangestoken en we zetten een film op. Ook het zwembad is nog een tijdje open voor de grotere jeugd. Zo kan iedereen de avond naar eigen inzicht doorbrengen.

Donderdag 22 oktober

Na het ontbijt gaan de vaders naar Maallust in Veenhuizen, de bierbrouwerij en bierproeverij! De moeders zorgen voor de kids en kunnen weer gebruik maken van het zwembad.Zwembad Eerst een uurtje voor de kleintjes die daarna een ritje kunnen maken op het kleine paardje in de wei. Ook daarvoor is veel belangstelling. Nadat de kleintjes uit het zwembad zijn kunnen de groten zich uitleven in het zwembad. Na de pannenkoeklunch gaan de moeders winkelen in Oosterwolde en moeten de vaders zich vermaken met de kinderen. Ook dat lukt want het zwembad is in trek en iedereen geniet weer met volle teugen. De niet zwemmers kunnen cupcakes versieren of maken hun cupcake na het zwemmen. Het gaat de moeders goed in Oosterwolde want ze komen bepakt en bezakt terug uit Oosterwolde. We sluiten deze vakantie af met een barbecue en toetjesbuffet. Daarna is er een echte DJ met disco/karaoke. Na de barbecue krijgt elk gezin een luxepakket overhandigd; gefinancierd door de afdelingen Noordenveld en Emmen. In dit luxepakket zitten allerlei lekkere dingen voor Sinterklaas en Kerst. Omdat er enkele gezinnen zijn uitgevallen hebben we besloten om dit luxepakket iets uit te breiden met een rollade die door JUMBO Mulder vacuüm is verpakt en daardoor in de diepvries nog een tijdje goed blijft.

Vrijdag 23 oktober

De laatste dag. Dat betekent inpakken, kamers opruimen en weer terug naar huis. Voor sommigen moeilijk omdat ze nog graag een paar dagen waren gebleven.
Wij kunnen terug zien op een hele geslaagde week met ontzettend veel mooie momenten. Alle gasten krijgen nog een DVD toegestuurd met daarop alle gemaakte foto's.Bus

Reactie van gast via vertegenwoordigers van hen:
Ik ben vanmorgen bij een gezin in Smilde geweest voor een herscreening voor de voedselbank. Dit gezin [man, vrouw en 3 kinderen] is mee geweest op herfstvakantie van Het Rode Kruis bij De Vrije Vogel in Elsloo. Het gezin heeft een prachtige week gehad en was dolenthousiast. Ze hadden nog een uitje gehad naar de dierentuin in Emmen. De mannen waren naar een bierbrouwerij in Veenhuizen geweest en de vrouwen mochten een middagje winkelen in Oosterwolde of konden daar iets anders gaan doen. [b.v. naar de kapper]. Een prachtig initiatief van Het Rode Kruis. Dank daarvoor.

Reactie van een gasten

Even terugkomen op vorige week we moesten met spoed weg er stond iemand onaangekondigd op het station Beilen. We hebben een hele fijne week gehad mijn dochter en het buurmeisje hebben het er nog steeds over, ik neem altijd mijn ebook en wat werk mee maar ik heb er niks meegedaan. Het was gezellig. Ik heb bij het afscheid met het team van het Rode Kruis iedereen bedankt voor de gezellige week en gezegd als Minze volgend jaar nog plek heeft, houden wij ons aanbevolen ook mijn vrouw want die had het ook gezellig in die korte tijd dat ze er was. Bedankt voor de fijne week van ons allen. Vanochtend belde Narlies over de taxivergoeding. Maar allereerst kwam ze niet uitgesproken over de heerlijke dagen die ze samen met vriend en kinderen in Elsloo heeft beleefd. Narlies heeft nadien nog aangegeven dat ze het zo heerlijk vonden om een paar dagen niet elke ochtend om 6 uur uit bed te moeten om hun dochtertje sondevoeding te geven. Dat werd een paar dagen uit handen genomen door Bas. Daar hebben ze heel erg van genoten en gaf hun het ware vakantiegevoel.