Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Eindhoven Actueel Nieuws Klus Contact helpt kwetsbaren in Eindhoven
25 oktober 2012 |

Klus Contact helpt kwetsbaren in Eindhoven

Wekelijks zijn studenten en scholieren op pad voor Klus Contact van het Rode Kruis Einhoven e.o. Dit om kwetsbare inwoners uit Eindhoven zonder netwerk om zich heen en  in een sociaal isolement terecht zijn gekomen, te helpen met allerlei karweitjes in en rondom het huis. Dit kunnen ook mensen met een beperking zijn of chronisch zieken.
 
Kluscontact2012-001.jpg

Klus Contact bestaat al een aantal jaren in Eindhoven en werkt met studenten en scholieren. Het gaat om een klein team  met directe lijnen tussen de hulpvrager en hulpgever. Het doel is om ouderen en jongeren met elkaar in contact te brengen. Het klusje is het middel, sociaal contact is het doel.
Manon van Bussel, coördinator van Klus Contact vertelt: “Jaarlijks beantwoorden we zo’n 800 hulpvragen binnen Klus Contact. Hierbij kan worden gedacht aan eenvoudige technische zaken zoals  het vervangen van een kapotte lamp, het gras maaien in de tuin tot computeruitleg. Of praktische hulp bieden bij het doen van boodschappen of meegaan naar een afspraak in het ziekenhuis als ondersteuning. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo komen studenten ook langs voor een gezellig praatje, om samen een wandeling te maken, boeken te  ruilen bij de bibliotheek of om samen een spelletje te spelen.”
De studenten uit Eindhoven van de Fontys Hogeschool Sociale Studies en het ROC Zorg en Welzijn, zetten zich in voor Klus Contact in het kader van hun beroepsoriënterende stage en komen gemiddeld zo´n 12 weken bij dezelfde persoon. Havo- en vwo-leerlingen van het Lorentz Casimir Lyceum en het Van Maerlantlyceum vervullen in de vierde klas van de middelbare school een maatschappelijke stage en voeren vaak wekelijks incidentele klusjes uit.
Manon vertelt verder: “Eén keer in de 3 weken komen de studenten bij het Rode Kruis om de gang van zaken door te nemen. Waar zijn ze tegenaan gelopen, waar is extra hulp nodig. Soms merk je dat ze in het begin nog zoekende zijn hoe het contact aan te gaan en iets te kunnen betekenen voor de ander, maar gaandeweg verandert hun gevoel en ervaren ze dat het geweldig is om voor de ander het verschil te kunnen maken. Uiteraard ben ik naast de terugkomdag telefonisch altijd bereikbaar voor hen.”​
 
 
Mary van Vlokhoven