Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Eindhoven Actueel Nieuws Studenten en scholieren op pad voor Klus Contact
27 augustus 2011 |

Studenten en scholieren op pad voor Klus Contact

“Ze zetten zich voor honderd procent in”

Wekelijks zijn studenten en scholieren op pad voor Klus Contact van het Rode Kruis. Dit om kwetsbare bewoners zonder netwerk om zich heen, die door hun positie in een sociaal isolement terecht zijn gekomen, te helpen met allerlei karweitjes in en rondom het huis. Dit kunnen ook mensen met een beperking zijn of chronisch zieken.

MaS11.jpgKlus Contact bestaat al een paar jaar en werkt met studenten van de Fontys en ROC, en middelbare scholieren van het Van Maerlantlyceum en het Lorenz Casimir Lyceum. Het gaat om een heel klein team met directe lijnen tussen de hulpvrager en hulpgever. Hun doel is om ouderen en jongeren met elkaar in contact te brengen. Het klusje is het middel, sociaal contact is het doel. Annemaria is één van die mensen die ook een beroep op Klus Contact heeft gedaan. Een maand eerder kwamen de leerlingen Lars en Jim van het Van Maerlantlyceum haar bij de voortuin helpen. Nu is de achtertuin aan de beurt. “Ik hoorde via een vriendin van het bestaan van Klus Contact”, vertelt Annemaria. “Door een operatie is het voor mij onmogelijk om de tuin zelf te onderhouden. Je hebt dan twee opties: of de boel laten verwilderen of hulp inschakelen. In mijn omgeving had iedereen het te druk met andere bezigheden. Uiteindelijk kwam ik bij Klus Contact terecht. Toen ik ze belde, zeiden ze meteen ‘ja’ en werd er een afspraak gemaakt. Mijn voortuin hebben deze twee jongens al goed onder handen genomen. Nu mijn achtertuin nog. Ik vind het grandioos. Wel hoop ik in de nabije toekomst het zelf weer te kunnen doen.”
 
Jaarlijks beantwoorden we zo’n 750 hulpvragen binnen bij Klus Contact. Hierbij kan worden gedacht aan eenvoudige technische zaken zoals het vervangen van een kapotte lamp, het gras maaien in de tuin tot computeruitleg. Of praktische hulp bieden bij het doen van boodschappen of meegaan naar een afspraak in het ziekenhuis als ondersteuning. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo komen studenten ook langs voor een gezellig praatje, om samen een wandeling te maken, boeken te  ruilen bij de bibliotheek of om samen een spelletje te spelen.
 
MaS22.jpgDe studenten komen gemiddeld zo´n 12 weken bij dezelfde persoon. Middelbare scholieren moeten van overheidswege in de vierde klas van de middelbare school een verplichte maatschappelijke stage doen en voeren vaak wekelijks incidentele klusjes uit. Eén keer in de 14 dagen komen de studenten bij het Rode Kruis om de gang van zaken door te nemen. Waar zijn de studenten tegenaan gelopen, waar is extra hulp nodig. Soms merk je dat ze in het begin er helemaal niet zo’n zin in hebben, maar gaandeweg verandert hun gevoel en ervaren ze dat het geweldig is om iets voor een ander te betekenen.” De 17-jarige Jim zit in de vierde klas van de Havo en vindt zijn werk zeker zinvol. “Ik help graag ouderen. Daarbij maakt het niet uit wat ik moet doen. Zo heb ik al een kienmiddag voor ouderen gehouden en ben nu bezig met het onderhouden van een achtertuin.” Hij voert de meeste ‘opdrachten’ samen met een schoolvriend uit. “Het is leuk werk om te doen”, beaamt Lars (16). “Via de mail krijgen we een opdracht binnen en moeten vervolgens aan onze docent om vrijstelling vragen omdat het vrijwel altijd onder schooltijd is. Meestal gaat het om één opdracht per twee weken.”