Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Haarlem Dit doen we Noodhulp in Kennemerland Communicatie naar getroffenen, verwanten en publiek

Communicatie naar getroffenen, verwanten en publiek

‚Äčinformatie2.jpgTen tijde van een ramp of crisis is het belangrijk goed te communiceren met de getroffenen en hun verwanten en het algemeen publiek. Wat is er aan de hand? Hoe gaat het met mijn broer of zus die in het getroffen gebied woont? Er komen veel vragen los. Het Rode Kruis kan hierbij ondersteunen en mensen antwoord geven op hun vragen.

Organisatie call center

Het Rode Kruis kan de volledige organisatie van een callcenter op zich nemen of kan ondersteuning bieden aan een gemeentelijk callcenter. Indien nodig kan het landelijk publieksinformatienummer 0800-1351 gekoppeld worden aan het callcenter van het Rode Kruis.

www.ikbenveilig.nl

Naast de organisatie van een callcenter heeft het Rode Kruis ook de website ikbenveilig.nl. Deze website biedt getroffen en verwanten gelegenheid om op een snelle en eenvoudige manier met elkaar in contact te komen. Dit kan snel onzekerheid over de toestand van een getroffene wegnemen en getroffenen kunnen snel in contact komen met verwanten en op die manier hulp van verwanten inschakelen.

Informeren publiek

Het Rode Kruis kan ook ondersteuning bieden bij de informatie aan het publiek. Zo hebben wij standaard materialen en informatie met tips en adviezen voor burgers ten tijde van rampen. De gemeente kan dit via de eigen kanalen verspreiden. Daarnaast kan er actuele informatie over de ramp door ons worden verspreid via het callcenter (aan de hand van een belscript) of via de hulpverleners op de opvanglocaties.