Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Rotterdam Actueel Nieuws Kermisbezoekers Rotterdam voortaan in veilige handen
16 maart 2016 |

Kermisbezoekers Rotterdam voortaan in veilige handen

​Wie denkt dat een grote vrijwilligersorganisatie als het Rode Kruis (circa dertigduizend vrijwilligers in Nederland) per definitie, niet zakelijk of niet professioneel is, heeft het volledig mis. Juist door een goede behoefte inventarisatie vooraf en relatiebeheer tijdens en na het proefdraaien, heeft de afdeling Evenementenhulp in Rotterdam onlangs een mooie nieuwe klant binnengehaald: de Kermis.

 

In Rotterdam worden jaarlijks twee grote kermissen gehouden; één in het voorjaar en één in het najaar. De voorjaarskermis valt in de meivakantie en duurt drie weken (15 april tot en met 5 mei) en die van het najaar in de najaarsvakantie en duurt ruim een week (12 tot en met 23 oktober).

Zoals bij de organisatie van alle evenementen is het aanbieden van EHBO diensten verplicht.

De ene organisatie denkt bij de invulling van de EHBO automatisch aan het Rode Kruis, de andere eerder aan commerciële partijen.

Zeker bij een kermis met een groot publiek (jong en oud), loopt de gevraagde expertise uiteen van het plakken van een pleister, tot reanimatie van standhouders of bezoekers. Zichtbaar zijn en aanwezig, voor het geval dát.

Afgelopen najaar werd er proefgedraaid op de kermis met de vrijwilligers van het Rode Kruis Rotterdam en een paar weken geleden kwam de feedback: het was duidelijk dat het Rode Kruis als professionele partij deze klus kon klaren. De bezoekers van de kermis zijn voortaan in veilige handen!

Artikel delen?