Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Tilburg Actueel Ondertussen in het land

Ondertussen in het land

Watersnoodhuisje Openluchtmuseum Arnhem

Het Openluchtmuseum in Arnhem heeft een herbouwde watersnoodwoning uit Raamsdonksveer. Anniken Ramberg Krutnes, de Noorse ambassadeur in Nederland, en Pieter-Matthijs Gijsbers, directeur van het Nederlands Openluchtmuseum, openden de woning op 15 april. De woning herinnert aan de watersnoodramp van 1953, waarbij 1800 mensen om het leven kwamen. 5000 huizen waren onherstelbaar beschadigd. Via het Rode Kruis werden ruim 900 bouwpakketten voor noodwoningen aangeleverd. Noorwegen schonk 326 prefab woningen die onder andere in Raamsdonksveer zijn opgetrokken.

Watersnoodhuisje.jpg

Tweede Glazen Huys Nijkerk

De tweede editie van het Glazen Huys in Nijkerk gaat aan het 3FM Glazen huis 2014 in Haarlem vooraf. Het Nijkerkse Huys opent zijn deuren op 8 december en duurt tot 13 december. De tent met glazen wanden is 8 bij 4 meter en komt rechts van het terras van het Grand Café 't Regthuys midden in het oude centrum van Nijkerk. Van de samenleving ontving Nijkerk in 2013 35.000 aan giften, donaties en sponsoring. Daarvan is ruim € 31.000  geschonken aan de goede doelen. 15.500 is naar het Rode Kruis gegaan en 15.500 naar drie Nijkerkse doelen: Nijkerk voor Gruisor, Together4adventure en de Voedselbank.

Glazen huys logo.jpg

Rode Kruis houdt derde plek van sterkste merken

Het vertrouwen in goede doelen daalt. Zag 70 procent van de goede doelen in twee jaar tijd zijn draagvlak afnemen, het Rode Kruis is op de 3de plaats in de top 10 van sterkste merken in de goededoelensector blijven staan. Dit blijkt uit een 2-jaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brans Consultancy onder 3000 Nederlanders.
  1. KWF Kankerbestrijding (1)
  2. KiKa (5)
  3. Het Nederlandse Rode Kruis (3)
  4. Wereld Natuur Fonds (4)
  5. Nederlandse Hartstichting (7)
  6. Cliniclowns (2)
  7. Artsen zonder grenzen (10)
  8. Leger des Heils (12)
  9. Ronald Mc Donald Kinderfonds (6)
10. Kringloopwinkel (11)

Geld.jpg

Rode Kruis coördineert spontane burgerhulp

Ben je toevallig goed in sociale media? Of spreek je een bijzondere taal? En wil je wat doen voor de medemens in nood? Binnenkort kan dat! Tenminste als het aan het Rode Kruis ligt. 'We willen graag een database aanleggen van vrijwilligers die hun hulp bij rampen op een andere manier wensen aan te bieden dan ‘gewoon’ zakken zand vullen bijvoorbeeld. In geval van nood kunnen we uit dit bestand putten', legt Hanna Emmering uit, woordvoerder van het Rode Kruis.
Het idee is overgewaaid uit Oostenrijk en Duitsland waar al succesvol gebruik wordt gemaakt van burgers met een specifieke inzet zoals in de bergen of bij overstromingen. 'We ervaren een trend onder burgers om te willen helpen bij calamiteiten. Maar niet iedereen kan of wil fysiek werk doen. Mensen kunnen zich ook op een andere manier dienstbaar maken. Denk aan tolken of een internetgebruiker die via sociale media snel de juiste doelgroepen weet te bereiken. Deze mensen bieden zich spontaan aan, maar het Rode Kruis was er tot op heden niet op ingericht om deze mensen op de juiste plek en het juiste moment in te zetten. Omdat we het idee geweldig vinden, proberen we deze aangeboden hulp nu te coördineren. Als Rode Kruis leggen we zo de link tussen overheid en burger.'
In april heeft het Rode Kruis een congres over dit thema georganiseerd. De reacties van deelnemers waren zeer positief. 'We hebben onderzoek gedaan naar de werkbaarheid van het idee. De resultaten zijn zeer hoopgevend. Nu optimaliseren we de organisatie van deze nieuwe vorm van hulpverlening.' Enthousiast geworden?

Meld je aan via hemmering@redcross.nl.

Puzzel.jpg