Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Tilburg Actueel Samen

Samen

​Sinds 1 januari van dit jaar mag ik aan het roer staan van het Nederlandse Rode Kruis, een trots gevoel. En ik zie bij de vele mensen, vrijwilligers en medewerkers, die ik de afgelopen maanden heb ontmoet, dezelfde passie voor het Rode Kruis.

Een passie die ik ook wil delen met het Nederlandse publiek en het bedrijfsleven, want ik vind dat het Rode Kruis te bescheiden is. Achter ons unieke, alom bekende embleem gaat een wereld aan hulpverlening schuil. Evenementenhulp, noodhulp in binnen- en buitenland, Eerste Hulp, het begeleiden van de hulp door omstanders, hulp bij zelfredzaamheid, het vergroten van de hulpbereidheid in ons land. Hulp die niet altijd even bekend is. Dus ik stap graag met een uitgebreid portfolio aan activiteiten en sponsordeals onder mijn arm richting het bedrijfsleven, ministeries, hulpverlenende instanties en gemeenten om nieuwe partnerschappen en samenwerkingsverbanden te realiseren. En net zo makkelijk heb ik tijdens de collecteweek in mijn woonplaats Amersfoort de collectebus opgepakt.
03-03 Gijs-de-Vries2.jpg
Het was voor mij de eerste keer collecteren voor het Rode Kruis en de vele positieve reacties van bewoners verrasten mij aangenaam. De reputatie van het Rode Kruis is ijzersterk, maar om dat zo te houden, moeten we met z’n allen heel hard blijven werken. In deze tijd is het niet vanzelfsprekend om aan goede doelen te blijven geven (of je er als vrijwilliger voor in te zetten), en zij die wél geven, geven vaak minder, dus staan ook bij ons de inkomsten onder druk. Terwijl het werk dat de afdelingen in het land doen, zo belangrijk is én gewaardeerd wordt. Het is dus geweldig om te zien dat ook in jullie district meer dan 350 collectanten de straat op zijn gegaan.

Samen steken we de handen uit de mouwen om het Rode Kruis nog beter op de kaart te zetten en een nog betere hulpverlening te kunnen garanderen. Die groei spreekt ook uit de verscheidenheid én nieuwe activiteiten die ik in dit blad lees. Zo gaat het omzetten van de Telefooncirkel naar de Contactcirkel niet over één nacht ijs, maar is niettemin noodzakelijk. Zo vergroten we met elkaar de relevantie van ons werk, werken we aan onze zichtbaarheid en maken we het voor mensen, vooral jongeren, aantrekkelijker om zich voor het Rode Kruis in te zetten.

Zo kunnen we er samen voor zorgen dat in tijden van nood, niemand er alleen voor staat.

Gijs de Vries, algemeen directeur Rode Kruis