Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Tilburg Actueel Telefooncirkel Tilburg bijna 35 jaar actief

Telefooncirkel Tilburg bijna 35 jaar actief

​Tijdens de collecteweek van het Rode Kruis werd er extra aandacht gevraagd voor kwetsbare ouderen. De telefooncirkel is een manier om de zelfredzaamheid van deze groep te vergroten. Ouderen kunnen zo langer zelfstandig blijven wonen. In Tilburg bestaat de telefooncirkel inmiddels al ruim 34 jaar. Willy Schapendonk is de vrijwillige coördinator van dit nuttige project: ‘Zo’n telefooncirkel kan voorkomen dat mensen dagenlang in huis liggen zonder dat iemand het weet.’

Een telefooncirkel is een groep mensen die elkaar dagelijks in een vaste volgorde belt. Zo’n cirkel wordt begeleid door een vrijwilliger van het Rode Kruis. Willy Schapendonk: 'Om 9:00 uur belt de begeleider de eerste persoon van de bellijst. Deze belt de volgende op de lijst en om 9:30 uur is de cirkel rond als de laatste persoon op de lijst de begeleider weer belt. Als mensen langer met elkaar willen praten, kan dat natuurlijk, maar dan nadat iedereen gebeld is, dus buiten de cirkel om.'

Veiligheid

Het project is vooral bedoeld voor ouderen die alleen wonen. Schapendonk: 'De telefooncirkel zorgt voor veiligheid, omdat er elke 24 uur contact is. Als een deelnemer niet opneemt, wordt direct de begeleider ingelicht.” Soms komen er calamiteiten aan het licht. “Afgelopen winter nam een vrouw van 92 jaar op een morgen de telefoon niet op. Haar dochter is ingeschakeld en die is poolshoogte gaan nemen. De vrouw was gevallen en kon zich bijna niet bewegen. Haar dochter heeft toen maatregelen kunnen nemen om haar in het ziekenhuis te krijgen.'

Contact met anderen

Behalve dat de telefooncirkel een gevoel van veiligheid geeft, is het ook een manier om contact te maken met andere mensen. 'Er zijn deelnemers die nauwelijks contact hebben met de buitenwereld. Dankzij de telefooncirkel kunnen ze elke dag even aan iemand vertellen hoe het gaat. Sommige mensen bellen elkaar ook buiten de telefooncirkel op, sommigen gaan samen koffiedrinken. Ook organiseert het Rode Kruis elk jaar een bijeenkomst met alle deelnemers in het Rode Kruis-gebouw. Sommige deelnemers die elkaar dagelijks bellen, zien elkaar dan voor het eerst. Deze bijeenkomst is dus een belangrijke gelegenheid om elkaar te ontmoeten.'

Contactcirkel.jpg
De telefooncirkel wordt contactcirkel.

60 telefooncirkels in Nederland

Het Rode Kruis Tilburg heeft twee telefooncirkels met elk tien deelnemers. Iedere telefooncirkel wordt begeleid door vijf vrijwilligers van het Rode Kruis. In het hele land zijn er momenteel ongeveer zestig telefooncirkels actief. In de regio Gooi en Vechtstreek worden al ruim 25 jaar telefooncirkels georganiseerd door vrijwilligers van deze Rode Kruis-afdeling. Een andere zeer actieve afdeling met telefooncirkels is Almere, waar het Rode Kruis sinds 20 jaar telefooncirkels organiseert. Het Rode Kruis Almere telt op dit moment maar liefst acht telefooncirkels.

Contactcirkel ouderen.jpg

Door het dagelijkse onderlinge contact blijft een deelnemer aan de contactcirkel in geval van nood niet langer dan een etmaal onopgemerkt.

Telefooncirkel wordt contactcirkel

Het doel van het dagelijkse onderlinge contact is dat een deelnemer in geval van nood niet langer dan een etmaal onopgemerkt blijft. Daartoe is de telefoon tegenwoordig niet meer het enige middel, ook andere, moderne middelen zoals sms, app, skype en e-mail kunnen worden ingezet. Om ook de zelfredzaamheid van een dergelijke groep ouderen te stimuleren, kan de tussenkomst van een vrijwilliger van het Rode Kruis op den duur uitblijven. Een willekeurige deelnemer aan de contactcirkel kan de dagelijkse contactronde dan op afspraak beginnen én eindigen. Binnen een contactcirkel kan de deelnemer zelf bepalen op welke manier er contact opgenomen wordt met de volgende persoon op de contactlijst.

Contactcirkel telefooncirkel.jpg

De telefoon- of contactcirkel is vooral bedoeld voor ouderen die alleen wonen.

Tekst: Irene van der Harst