Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Afdelingen Afdeling Tilburg Nieuws Elke dag een belletje
14 december 2011 |

Elke dag een belletje

Een goedkoop en simpel initiatief:

een telefooncirkel. Elke dag wordt de cirkel door een Rode Kruisvrijwilliger in gang gezet. De deelnemers bellen elkaar en de laatste deelnemer belt de vrijwilliger weer. Als de cirkel rond is, weet deze dat het goed gaat met alle deelnemers.

Elkaar in het echt spreken

De telefooncirkel zorgt voor sociale contacten, naast de controle of alles oké is. Om de vrijwilligers en deelnemers ook eens kennis met elkaar te laten maken, wordt er jaarlijks een bijeenkomst georganiseerd. Koffie, wat lekkers en een interessante presentatie over voorwerpen van vroeger maken de bijeenkomst tot een prettige middag.

Elkaar kennen belt makkelijker

Jac Breij, bestuurslid Sociale Hulp benadrukt het belang van de sociale contacten. “Zelfredzaamheid is belangrijk. voor (oudere) mensen die zelfstandig wonen, maar ze hebben ook anderen nodig. Wij proberen de deelnemers daarom te motiveren om elkaar eens op een ander moment te bellen. Het eerste face-to-face contact is daar heel belangrijk bij. We willen deze mensen op een laagdrempelige manier in contact brengen met elkaar. Als je elkaar kent, pak je sneller de telefoon.”