Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Campagnes 3FM Serious Request 2007

3FM Serious Request 2007

Met de campagne ‘De wereld schreeuwt om schoon drinkwater’ riepen 3FM dj’s Michiel Veenstra, Rob Stenders en Gerard Ekdom heel Nederland op om geld te geven voor schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. De luisteraars reageerden massaal. De opbrengst: €5.249.466 inclusief een verdubbeling van de overheid. 

 
p18526.jpg 

De stille ramp: Schoon drinkwater

In landen waar mensen moeilijk of geen toegang hebben tot schoon drinkwater worden veel mensen ziek; door vervuild water krijgen ze diarree, cholera, wormen of tyfus. Door de gevolgen van gebrek aan schoon drinkwater overlijden dagelijks 11.000 mensen. Naast water is hygiëne en de beschikbaarheid van sanitaire voorzieningen van groot belang. In veel gebieden zijn sanitaire voorzieningen vaak in slechte staat of volledig afwezig. In dorpen is geen toilet of riool, waardoor ziektes zich gemakkelijk kunnen verspreiden.
 
Dankzij de opbrengst van 3FM Serious Request heeft het Rode Kruis in 8 landen levens kunnen redden door schoon drinkwater beschikbaar te maken voor mensen.
 
 
 

Het resultaat

Het Rode Kruis zorgde voor water- en sanitaire voorzieningen, basisgezondheidszorg, voorlichting over hygiene. In totaal werd €5.249.466 opgehaald. 3.073.900 mensen werden geholpen.
 
Een greep uit de resultaten:
 
  • Het aanleggen en herstellen van 185 waterpunten en 300 toiletten in Liberia
  • 62 waterpunten, 1000 latrines en douches en 50 handpompen gerepareerd en 26 putten aangelegd in Centraal Afrikaanse Republiek
  • 523.250 mensen geholpen in Somalië door de 2,4 miljoen liter water die per dag werd aangevoerd gedurende 130 dagen
  • In totaal meer dan 3 miljoen mensen geholpen door het verbeteren van watersystemen en sanitaire faciliteiten, het aanleggen/herstellen van bronnen en latrines, het geven van hygiëne voorlichting/training.

Deze resultaten zijn door het Internationale Rode Kruis behaald mede dankzij de bijdrage van 3FM Serious Request.