Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Campagnes 3FM Serious Request Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Fijn dat je interesse hebt om je aan te melden als vrijwilliger! Hieronder proberen we zo veel mogelijk van je vragen alvast te beantwoorden. ​

V: Ik heb de afgelopen jaren altijd geholpen in het callcenter in Amsterdam. Waarom zie ik deze functie er niet meer tussen staan? 

A: De afgelopen jaren is gebleken dat mensen steeds minder vaak naar het callcenter bellen voor een donatie of om een plaat aan te vragen. Om de kosten zo laag mogelijk houden hebben we er dit jaar voor gekozen om nog maar 1 callcenter  te hebben en dat is op locatie in Heerlen. We snappen dat het voor veel vrijwilligers vervelend is en niet handig omdat Heerlen niet om de hoek ligt. Maar als organisatie moeten we ook kijken naar de efficiëntie en de kosten. Je bent natuurlijk van harte welkom in het callcenter op locatie of tijdens de eindshow in een van de callcenter te bellen.

 

V: Ik woon buiten Heerlen en ik wil heel graag meehelpen tijdens de actieweek. Ik heb zelf een slaapplek geregeld voor de hele week. Kan ik er vanuit gaan dat ik ook de hele week wordt ingepland om mee te helpen?

A: Super leuk dat je zo enthousiast bent om ons te ondersteunen tijdens de actieweek. We proberen rekening te houden met ieders voorkeur, maar kunnen niets garanderen. Het kan gebeuren dat we afmeldingen krijgen in de actieweek, op onze facebookpagina komen de beschikbare diensten. Wees er snel bij, want wie het eerst komt……

Je bent natuurlijk sowieso altijd welkom om naar het Pancratiusplein te komen om de 3 DJ’s te bewonderen.

 

V: Ik woon in Amsterdam, dan is het zeker niet mogelijk om mee te helpen bij het Glazen Huis tijdens de actieweek?

A: Onze voorkeur gaat uit naar mensen uit de regio, dit heeft er mee te maken dat het eind december slecht weer kan zijn, waardoor transport lastig is (en wij alle vrijwilligers die zich aanmelden ook nodig hebben). Je kunt je dus wel aanmelden en hoort in de 2de week van december of je ingeroosterd bent. Daarnaast is de minimaal leeftijd 21 jaar en ben je minimaal 2 shifts per functie beschikbaar.

 

V: Ik kom vanuit Breda om een shift mee te helpen bij de brievenbus, waar kan ik mijn reiskosten declareren?

A: Het is niet mogelijk om je reiskosten te declareren. Wellicht heb je mensen in je omgeving die op dezelfde dag ook naar Heerlen gaan en kan je met hun meerijden (als je met de auto gaat) om zo de kosten te delen.

 

V: Ik ben 15 jaar oud en een hele grote fan van de actie, waar kan ik me inschrijven om te helpen tijdens de actieweek?
 A: Helaas ben je te jong om ons te helpen voor de functies op en rond het Glazen Huis. Wel is het mogelijk als je 18 jaar of ouder bent om tijdens de eind show in een van onze callcenter te bellen. Aanmelden kan je via deze link

 

V: Ik wil wel helpen, maar krijg ik dan wel te eten tijdens mijn diensten?

A: Super leuk dat je ons wilt helpen. Een dienst duurt 4-5 uur en soms valt de dienst onder lunch of diner tijd. Wij zorgen dat er in de Foyer (waar jij je aanmeldt) wat te eten is. Diner is er alleen voor de mensen die tussen 18:00 – 22:00 uur een dienst mee helpen.

 

V: Waar moet ik me melden, wie is mijn contactpersoon? Wat wordt er van mij verwacht?

A: De eerste stap is om je in te schrijven en je beschikbaarheid door te geven tussen 30 november en 3 december. Tussen 4-9 december gaan wij plannen. Je ontvangt een bericht van ons als je staat ingepland. Vanuit daar volgt meer informatie, zoals een draaiboek met alle informatie die je nodig om goed je voor te bereiden.

 

V: Ik kom uit Goes en wil 2 dagen in Heerlen jullie ondersteunen, regelen jullie ook een slaapplek voor mij?

A: Wij regelen geen slaapplek voor je.  Wij raden je aan om zelf in de buurt van Heerlen een slaapplek te zoeken, vaak zijn B&B's niet heel erg duur.

 

V: Er zijn verschillende functies waarbij je kan helpen, kan ik hierover mee informatie ontvangen?
A: Op de website kun je de beschikbare functies bekijken. En als je je hebt aangemeld dan ontvang je per mail de functieprofielen.

 

V: Als ik jullie kom helpen, kan ik dan tijdens de actieweek ook in het Glazen Huis?
A: Het is niet mogelijk om in het Glazen Huis te komen tijdens de actieweek.

 

V: Hoe weet ik wat mijn werkzaamheden zijn tijdens de actieweek?

A: Je ontvangt voor de actieweek een draaiboek waarin beschreven staat wat jouw werkzaamheden inhouden, in het draaiboek kan je ook lezen waar je je moet melden voordat je dienst start. Daarnaast is er in de week voor de actieweek (datum wordt nog bepaald) een briefing op locatie.

 

V: Mijn vraag staat er niet tussen, wat nu? 
A: Stuur je vraag naar 3FMSRvrijwilliger@redcross.nl  Wij geven je binnen 5 werkdagen antwoord.