Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Mobile Menu
Zoeken.
Home Campagnes Vergeten Liedjes Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wanneer start de campagne en hoe lang loopt deze?

De campagne start op 22 september en loopt door tot en met 31 oktober 2014.

Wat is het thema van de campagne?

Het thema is voedselnood bij kinderen in conflictgebieden. En met name bij kinderen in gebieden waar op dit moment niet veel aandacht voor is, die 'vergeten' worden, zoals Syrië, Zuid-Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Lees meer over voedselnood bij kinderen in conflictgebieden.

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de campagne?

Er wordt een compilatie album uitgebracht met 18 'vergeten' nummers van artiesten. Deze artiesten hebben een liedje aan het Rode Kruis gedoneerd voor deze campagne. Deze liedjes zijn nog niet eerder uitgebracht , maar het kan ook een bestaand nummer zijn in een ander jasje. Je kunt dit album Vergeten Liedjes voor Vergeten Kinderen downloaden. Daarnaast vragen we mensen om te doneren op giro 6868. Het IBAN nummer behorend bij giro 6868 is NL83INGB0000006868 (6 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Hoe brengen we dit onder de aandacht?

We brengen dit album en dit onderwerp onder de aandacht via een grote online campagne. Dit zijn niet alleen banners op verschillende sites, maar ook zullen drie commercials via zogenaamde pre rolls te zien zijn. Dit zijn reclamespots voor online video's zoals Youtube of Uitzending gemist. Op social media gaan we adverteren en berichten plaatsen. De artiesten zullen de campagne delen via hun eigen Facebook- en Twitteraccounts. De online campagne loopt van 22 september tot en met 31 oktober 2014. Daarnaast zenden we in de periode van 22 september tot en met 5 oktober radiocommercials uit en zullen er advertenties verschijnen in enkele dag- en weekbladen.

Welke artiesten doen mee?

Ilse DeLange & JB Meijers, Racoon, Triggerfinger, Fink, The Scene, BLØF, Go Back to the Zoo, Jett Rebel, Greg Holden, De Staat, A Balladeer, Kovacs, Janne Schra, Marike Jager, Milow, Niels Geusebroek, Tessa Rose Jackson en White Lies. Achttien in totaal.

Wat is hun bijdrage?

De artiesten geven ons een nummer dat op het compilatie-album komt te staan. Daarnaast hebben we met Racoon, Triggerfinger en Sharon Kovacs een commercial opgenomen. Zij figureren ook in de campagne.

Hoeveel krijgen zij hiervoor betaald?

Niets. Zij doen dit geheel belangeloos.

Eric Corton is jullie ambassadeur – wat is zijn rol?

Eric Corton heeft met zijn mediaplatform Cortonville het concept bedacht voor deze campagne. Hij heeft ook  muzikanten benaderd om deel te nemen aan de campagne. Eric heeft een enorm netwerk in de muziekwereld en heeft dit ingeschakeld om het format van deze actie mede vorm te geven en uit te voeren.

Hoe kan ik bijdragen aan deze campagne?

Door het album te downloaden via rodekruis.nl of iTunes of een donatie te doen via giro 6868.

Hoe werkt het downloaden via rodekruis.nl?

Op de site van het Rode Kruis kom je via een button in de donatiemodule. Hier kunnen alle persoonlijke gegevens worden genoteerd die nodig zijn om een donatie te doen. Het startbedrag is € 8, maar een hoger bedrag is ook mogelijk en natuurlijk zeer welkom! Wanneer de betaling is afgerond ontvang je een email, waarin een link is opgenomen waarmee het album gedownload kan worden.

Hoe werkt het downloaden via iTunes?

Als je op de Rode Kruis site komt met een Apple-device word je doorgestuurd naar iTunes waar je het album op de normale manier kunt downloaden. Als dit de eerste keer is dat je gebruik maakt van iTunes moet je eerst een account aanmaken. Vragen over accounts en downloads via iTunes kun je stellen aan iTunes. Het album kost via iTunes € 7,99 (incl. btw).

Wat is dan het bedrag dat het Rode Kruis ontvangt?

Bij donatie of download van het album via de site van het Rode Kruis wordt nog een bedrag van € 1 verrekend voor copyright (Buma). Bij download via iTunes wordt de btw nog verrekend. Dit is 21%. Bij een bedrag van € 7,99 is dit € 1,39. Daarnaast zijn er nog kosten voor  iTunes  en Buma. In totaal bedragen deze kosten € 1,71. Netto wordt er dus € 4,89  per album overgemaakt aan het Rode Kruis.

Wat is het IBAN-nummer voor deze campagne?

Het IBAN nummer behorend bij giro 6868 is NL83INGB0000006868 (6 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Hoe kan ik als bedrijf of organisatie bijdragen aan deze campagne?

Dit kan door  de campagne actief onder de aandacht te brengen bij medewerkers en relaties en hen op te roepen het album te kopen of door als bedrijf zelf het album in te kopen. Informeer naar de mogelijkheden bij het team Corporate Partnerships, Andrea Smits, tel. 06 – 50 74 06 21
(asmits@redcross.nl).

Hoe weet ik in welk land mijn donatie wordt gebruikt?

De donaties worden gebruikt om hulp te verlenen in brandhaarden in de wereld zoals Syrië, Zuid-Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. De opbrengst wordt in principe evenredig verdeeld tussen de landen.

Wat is het verschil met de actie 'Noodoproep' en giro 6868, die hiervoor veel aandacht kreeg? Is dat hetzelfde, of iets anders?

We hebben de afgelopen weken aandacht gevraagd voor de vele brandhaarden in de wereld. Bij deze campagne staan Syrië, Zuid-Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek centraal, drie landen die minder belicht zijn in de afgelopen periode.

Wanneer hoor ik wat er met mijn donatie is gedaan?

Op dit moment verlenen we al hulp in deze landen. We brengen regelmatig updates over onze hulp. Over een aantal maanden zullen we meer informatie over de besteding op onze site plaatsen.

Het gaat om hulp in 'conflictgebieden'. Hoe weet ik dat het niet bij foute regimes of partijen als IS terecht komt?

Voor de hulpverlening werken we samen met de lokale partners in deze gebieden. Iedereen werkt volgens de grondbeginselen van het Rode Kruis.

Hoeveel procent van de opbrengst gaat naar het salaris van de directeur?

Van de opbrengst van deze campagne gaat geen euro naar het salaris van de directeur.

Worden er nog kosten gerekend voor administratie e.d.?

We rekenen hier standaard een percentage van 12,5% voor.

Kinderen en hun familie.jpg 

Worden alleen kinderen geholpen met de opbrengst uit deze actie?

We helpen iedereen in nood. We focussen ons in deze campagne op kinderen in conflictgebieden, maar we helpen natuurlijk ook hun familie als zij in nood zijn.

Hoeveel kinderen gaan jullie redden met deze actie of mijn donatie?

Met een donatie van 8 euro (€ 8,33 om precies te zijn) kunnen we een persoon een voedselpakket voor een maand geven.

Welke hulp verleent het Rode Kruis aan kinderen in deze gebieden?

  • Voedsel uitdelen aan de meest kwetsbaren: aan kinderen, maar ook aan hun moeders. Want zij zijn vaak anker van het gezin en borstvoeding rijk aan voedingsstoffen  van moeders is van levensbelang voor jonge baby's.
  • Distributie van zaaigoed en gereedschap zodat families in hun eigen bestaan kunnen voorzien (bijvoorbeeld  landbouwmateriaal of vishengel).
  • In enkele gebieden wordt via  mobiele klinieken medische zorg geboden aan zwaar ondervoede kinderen. Lees meer over de hulpverlening van het Rode Kruis aan kinderen in conflictgebieden.

Ik zou graag meer willen doen voor de vergeten kinderen. Wat kan ik doen?

Je zou zelf een actie kunnen opstarten om geld op te halen voor het Rode Kruis. Je kunt je actie aanmelden op ons Kom-in-Actie-website. Doe iets wat leuk is en bij je past. Bijvoorbeeld koekjes bakken en verkopen, gesponsord worden om je baard eraf te laten scheren of juist te laten staan, een spinningmarathon houden, heitje voor een karweitje, loombandjes verkopen enz. Probeer zoveel mogelijk aandacht voor je actie te vragen en maak je actie bekend bij familie, vrienden en bekenden. Als je een persoonlijke actiepagina aanmaakt op onze Kom-in-Actie-website kunnen mensen gemakkelijk en snel direct aan het Rode Kruis doneren. Het geld wordt dan bij jouw thermometer opgeteld, zodat iedereen steeds kan zien hoeveel geld je met je actie al hebt opgehaald. Veel succes!

Hoe kan ik op de Rode Kruis Kom-in-Actie-website kiezen voor de vergeten kinderen als doel?

Selecteer tijdens het aanmaken van je actie voor het actiedoel 'Noodoproep'. Dan komt al het geld van jouw actie bij deze doelbestemming terecht.

Meer weten?

Voor vragen over deze campagne kun je contact opnemen met ons servicecenter, bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur op
070 - 4455678 of via e-mail service@redcross.nl.

Pers(aan)vragen

Voor vragen kun je contact opnemen met Hanna Emmering, telefoon 06-51840708, of via e-mail hemmering@redcross.nl.

doe een gift.png