Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Eerste hulp Eerste Hulp bij.. Diabetes (hypo of hyper)

Diabetes (hypo of hyper)

​​​​

Diabetes is een stofwisselingsziekte. De bloedsuikerspiegel is dan te hoog (hyperglykemie) of juist te laag (hypoglykemie). De behandeling van diabetes is er op gericht om normale suikerwaarden in het bloed te krijgen. Dat lukt niet altijd. Het grootste gevaar is dat de bloedsuikerspiegels in het bloed (veel) te laag worden (hypo). In eerste instantie zal een te lage suikerspiegel gepaard gaan met bleekheid, transpireren, moeheid, trillen en wazig zien. In dit stadium helpt het eten of drinken van zoetigheid of brood (suiker of boterham belegd met jam). Vaak zal het slachtoffer, wanneer hij het probleem onderkent, dit zelf al doen of er naar vragen.  Verdere daling kan bewusteloosheid tot gevolg hebben en 1-1-2 moet gebeld worden. Ook te hoge bloedsuikerspiegels (hyperglycaemie) kunnen klachten veroorzaken, maar zijn vaak minder acuut.

Wat stel je vast bij diabetes?

  • Het is erg moeilijk om bij een onbekend slachtoffer een 'hypo' of 'hyper' vast te stellen. Bij familie of kennissen is dat vaak wel bekend.
  • Duizeligheid, hoofdpijn, troebel of dubbelzicht.
  • Bleke huid.
  • Beven, tinteling in de lippen of zweten.
  • Plotselinge honger of dorst.
  • Hartkloppingen.

Wat doe je bij diabetes?

  • Bel of laat 1-1-2 bellen als het slachtoffer bewusteloos is.
  • Leg het slachtoffer op de zij (stabiele zijligging).

  • Bel (spoednummer) huisarts of huisartsenpost als diabeet erg zwak of suf wordt, moeilijk ademt (snel en/of diep) en steeds braakt.
  • Als slachtoffer in staat is om te slikken:
    • eerst een glas limonade of druivensuiker;
    • daarna bijvoorbeeld een boterham of 100 ml. vla.
  • Als slachtoffer in staat is medicijnen in te nemen, laat dat doen.
  • Neem contact op met de huisarts om eventueel medicijnen beter in te stellen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief