Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home FAQ Stuur een hulppakket

FAQ Stuur een hulppakket

 

Veelgestelde vragen over het Rode Kruis-hulppakket

Belangrijkste vragen

1. Wat houdt een donatie van een Rode Kruis-hulppakket in?
2. Wat is een virtuele gift?
3. Wordt mijn donatie daadwerkelijk gebruikt om de door mij gekozen
    hulpproducten te kopen?
4. Hoe selecteert het Rode Kruis de hier vermelde producten en hoe wordt
    de prijs bepaald?
5. Waar vind ik informatie over de mensen of projecten die ik met mijn Rode
    Kruis-hulppakket heb gesteund?
6. Wat doet het Nederlandse Rode Kruis met mijn gegevens?
7. Hoe verzend ik een Rode Kruis-hulppakket?
8. Hoe en door wie wordt de betaling afgehandeld?
9. Wat zijn de algemene voorwaarden?
10. Waarom is mijn e-mailadres nodig?
11. Wat kan ik doen bij technische problemen op de website?
12. Heb je het antwoord op je vraag nog niet gevonden?
 
 
1) Wat houdt een donatie van een Rode Kruis-hulppakket in?
In de Tweede Wereldoorlog en na de Watersnoodramp verspreidde het Nederlandse Rode Kruis ontelbare hoeveelheden hulppakketten. De pakketten bevatten enkele basisproducten, maar het belangrijkste was dat ze hoop en steun gaven. Hoewel ons werk door de jaren heen enorm is veranderd, is onze hulp nog steeds hard nodig. Een Rode Kruis-hulppakket ziet er nu wellich anders uit dan 60 jaar geleden, bevat het nog steeds datgene wat alle mensen in moeilijke omstandigheden nodig hebben om te overleven: hoop. Nu kan jij je eigen virtuele 'Rode Kruis-hulppakket' verzenden om mensen in nood waar ook ter wereld te helpen. Selecteer het virtuele product of de producten die je wilt verzenden. Er zijn producten voor elk budget. Het ingezamelde geld wordt gebruikt om de projecten van het Rode Kruis te financiëren waarbij we weeskinderen door Aids weer een toekomst proberen te geven door ze te verzorgen en te begeleiden. Kijk voor meer informatie op www.rodekruis.nl of www.3FM.nl
 
2) Wat is een virtuele gift?
Dit betekent dat je geen echt hulppakket stuurt, maar een dat het pakket en de inhoud daarvan symbool staat voor het bedrag dat jij gedoneerd hebt aan de actie 3FM Serious Request. Alle donaties worden gebruikt om de projecten van het Rode Kruis te financiën waarbij we weeskinderen door Aids weer een toekomst proberen te geven door ze te verzorgen en te begeleiden.
 
3) Wordt mijn donatie daadwerkelijk gebruikt om de door mij gekozen hulpproducten te kopen?
De op deze site genoemde producten zijn voorbeelden van producten die het Nederlandse Rode Kruis gebruikt om weeskinderen door Aids te helpen.
De producten kunnen er uiteraard anders uitzien en ook de prijs verschilt per situatie en per land.

4) Hoe selecteert het Rode Kruis de hier vermelde producten en hoe wordt de prijs bepaald?
De op deze site vermelde producten zijn voorbeelden van producten die het Nederlandse Rode Kruis gebruikt om weeskinderen door Aids te helpen. In bijna alle landen van de wereld is een Rode Kruis of Rode Halve Maan vereniging. Het Nederlandse Rode Kruis werkt nauw samen met onze lokale zusterafdelingen. De medewerkers van de lokale zusterafdelingen weten het beste welke hulp er nodig is en waar deze producten gekocht kunnen worden. Omdat wij projecten financiën in verschillende landen, kan de prijs per product per land iets verschillen. Wij werken daarom met gemiddelde prijzen.
 
5) Waar vind ik informatie over de mensen of projecten die ik met mijn Rode Kruis-hulppakket heb gesteund?
Wij kunnen niet precies zien en bijhouden waar jouw persoonlijke donatie precies besteed is. Wij kunnen wel nagaan waaraan het totale opgehaalde bedrag van de actie 3FM Serious Request 2010 is besteed en dit koppelen we ook eind 2011 terug. Dit gebeurt via de websites www.rodekruis.nl, www.3fm.nl, op de radio en in de kranten.
 
6) Wat doet het Nederlandse Rode Kruis met mijn gegevens?
Het Nederlandse Rode Kruis vindt het belangrijk dat jouw privacy wordt beschermd. Ons privacybeleid is te vinden op onze website www.rodekruis.nl. Je gegevens worden gebruikt om je op de hoogte te houden van de resultaten en acties van het Nederlandse Rode Kruis. Wil je dit niet, dan kan je dat doorgeven aan seriousrequest@redcross.nl. Vermeld in de e-mail ook je naam en adresgegevens.
 
7) Hoe verzend ik een Rode Kruis-hulppakket?
Klik op het product of de producten of sleep ze vanaf de schuifbalk die onder aan het scherm loopt naar het pakket. Nu worden de producten vermeld op het boodschappenlijstje aan de rechterkant. Het totaalbedrag van je donatie verschijnt onder aan het boodschappenlijstje en op het pakketlabel. Wanneer je met de muis over een product schuift, zie je een aanvullende beschrijving van dat product plus de prijs. Heb je je pakket gevuld, klik dan op de rode knop Verzend pakket. Er verschijnt nu een scherm waarin je jouw gegevens kunt invoeren, je pakket een naam kunt geven en een bericht kunt schrijven. Stuur je jouw pakket namens iemand anders, dan kan je de naam en het e-mailadres van die persoon hier invullen. Wanneer je alle relevante gegevens hebt ingevuld, klik dan op de rode knop Verzend pakket.Wanneer je jouw pakketdonatie hebt voltooid, ontvang je een e-mail ter bevestiging van jouw gift.
 
8) Hoe en door wie wordt de betaling afgehandeld??
Je kunt doneren door middel van:
a) het afgeven van een éénmalige machtiging. Je geeft dan toestemming het gekozen bedrag éénmalig van je rekening af te laten schrijven.
b) een idealbetaling. Je komt dan na het selecteren van “ideal betaling” terecht in je eigen bankieromgeving.
c) het invoeren van je creditcard gegevens.
Deze site is beveiligd; ingevoerde gegevens worden versleuteld verstuurd.
 
9) Wat zijn de algemene voorwaarden?
Klik hier om onze volledige voorwaarden te zien.
10) Waarom is mijn e-mailadres nodig?
Wij vragen je om een e-mailadres zodat we jou kunnen bedanken en jouw donatie kunnen bevestigen. Je gegevens worden gebruikt om je op de hoogte te houden van de resultaten en acties van het Nederlandse Rode Kruis. Wil je dit niet, dan kan je dat doorgeven aan seriousrequest@redcross.nl. Vermeld in de e-mail ook je naam en adresgegevens..
 
11) Wat kan ik doen bij technische problemen op de website?
Probeer de site en de internetbrowser allereerst te sluiten. Keer dan later nog eens terug, want er kan sprake zijn van tijdelijke technische problemen. Blijf je problemen houden, neem dan contact met ons op via seriousrequest@redcross.nl. Wij zullen ons best doen je zo snel mogelijk te helpen. Wij hebben daarvoor zoveel mogelijk informatie nodig, zoals wat je ziet, waar op de site je precies problemen hebt, en indien mogelijk ontvangen wij graag schermafbeeldingen. Het is ook handig als we weten welke browser en wat voor computer je gebruikt.
12) Heb je het antwoord op jouw vraag nog niet gevonden?
 Neem dan contact op via seriousrequest@redcross.nl
Je kan ook bellen naar 070 44 55 678. Bedenk dat de producten die je aan jouw pakket toevoegt niet echt zijn, maar dat jouw gift wordt gebruikt om echte, praktische hulp te bieden aan mensen die dit zeer hard nodig hebben. Het Rode Kruis is uiteraard in het bezit van het keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Op de website van het CBF kan je informatie vinden over het CBF-Keur en de Verklaring van geen bezwaar. Ook staan hier allerhande gegevens over andere goede doelen.
Daarnaast is het Nederlandse Rode Kruis lid van VFI: de Branchevereniging van landelijk wervende goede doelen. Respect, openheid, betrouwbaarheid en kwaliteit zijn de basiswaarden van de VFI. Deze waarden zijn vastgelegd in de VFI Gedragscode. Alle leden onderschrijven de code en zijn aanspreekbaar op de toepassing.
Wil je meer weten over de bestedingen van het Nederlandse Rode Kruis, bekijk dan ons jaarverslag. Dit is online te vinden onder https://rodekruis.nl/jaarverslag2009