Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp in Nederland Activiteiten Bijzondere Vakanties Mee als vrijwilliger Vrijwilliger Ronald Dekker (36)

Vrijwilliger Ronald Dekker (36)

V​erpleegkundige hartbewaking ziekenhuis​ 

 

Ronald Dekker.jpg"Tijdens de Bijzondere Vakanties van het Rode Kruis draait het om de gast. We laten het vaste dagritme los. De gast zegt hoe het gebeurt en wij zeggen niet graag nee." Ronald Dekker gaat er elke keer vol in voor 'zijn' gasten. Woorden als 'nee', 'kan niet' of 'lukt niet' passen niet bij hem. "Je moet eens zien wat er allemaal kan!"

 

Grote impact

In 2000 ging Ronald Dekker voor het eerst mee als vrijwilliger in het restaurantteam. Toen werkte hij nog als vertegenwoordiger in kantoorartikelen, maar een van de vrijwilligers zag wel een verzorger in hem. "Ik ben het gewoon gaan doen en het beviel goed. Een jaar later ben ik begonnen met de opleiding Verpleegkunde, nu werk ik in het ziekenhuis op de hartbewaking."

Leuke uitjes maken het bijzonder

Het is niet gauw te gek voor Ronald. Iemand die altijd in bed ligt, wil ook wel eens winkelen en kleding passen. Kan dat wel? "We gingen met een paar mensen mee, namen lakens mee om het bed af te schermen en reden zo de V&D binnen. Je hebt dan wel bekijks, maar ik vind dat het moet kunnen. We hebben ook een kapper en een schoonheidsspecialist. Gasten kunnen een keer uitgebreid in bad, met badschuim en een lekker geurtje. Het gaat vaak om kleine dingen die voor ons heel normaal zijn om te doen. Voor onze gasten maakt dat deze vakantieweken juist zo bijzonder."

​Plezier maken met de gasten

"Ik ben van het lol trappen. Maar als gasten behoefte hebben aan een serieus gesprek kunnen ze ook bij mij aankloppen. Als jij graag een biertje wil tappen, ook al zit je in een rolstoel en kun je absoluut niet op je benen staan, dan blijf ik net zo lang naar oplossingen zoeken tot het lukt. Voor mij voelt het ook echt als vakantie, ik zie dit helemaal niet als werk. Ik neem wel ervaringen mee terug naar mijn werk. In het ziekenhuis lukt het niet altijd zoals tijdens de vakantieweken, maar ik neem die gedachte wel mee. Steeds de gast centraal zetten."