Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp in Nederland Burgerhulp Ready2Help Ready2Help Nepal

Ready2Help Nepal

De aardbeving in Nepal is weliswaar geen noodsituatie in Nederland, maar toch attenderen we je graag op een initiatief dat past bij het gedachtegoed van Ready2Help. Een mogelijkheid om concreet een steentje bij te dragen aan de noodhulp voor de slachtoffers.

30 april 2015 - Het getroffen gebied in Nepal is groot en op vele plaatsen ontoegankelijk, waardoor het voor de hulpverleners moeilijk is om te bepalen welke wegen en gebouwen schade hebben opgelopen. Om de hulpverleners daarbij te ondersteunen, heeft het bedrijf Digital-Globe een crowdmapping-project gestart, waarbij vrijwilligers over de hele wereld satellietbeelden van vóór en ná de ramp vergelijken en beoordelen, om locaties te vinden waar hulp hard nodig is.

Wat kan je doen?

Om te helpen met het vergelijken van satellietbeelden, volg je de onderstaande eenvoudige instructies:

  • Ga naar de (Engelstalige) website http://www.tomnod.com/campaign/nepal_earthquake_2015/map/3gox33y7
  • Rechtsboven zie je een logo met daarnaast ‘getting started’; als je daarop klikt, krijg je de volgende instructie over hoe de satellietbeelden te beoordelen:
    - Gebruik de kaart om het gebied te onderzoeken (je kunt slepen met je muis om het te vergroten);
    - Vergelijk het beeld voor en na de ramp (klik links onderaan op ‘oldest’ en ‘newest’);
    - Zoek naar 'beschadigde wegen & gebouwen, tentenkampen of grote verwoestingen' in de situatie na de ramp, zoals afgebeeld door de iconen links van de kaart;
    - Als de objecten zijn beschadigd, selecteer dan het betreffende icoon en markeer dat gebied op de kaart;
    - Ga naar de volgende kaart met 'Jump to unexplored area' rechtsboven;
    - Rechts onderin komen steeds tips in beeld.

Elke tijdsinvestering draagt een steentje bij de hulpverlening in het rampgebied, of je er nu 5 minuten of 5 uur aan besteedt!

Meer informatie

Meer informatie over dit initiatief en de resultaten kun je vinden op de  DigitalGlobe Facebookpagina en via Twitter @DigitalGlobe.

Vragen?

Voor eventuele vragen over deze Ready2Help-actie lees je de Q&A hieronder, twitter je naar @Ready2Help_NL of stuur je een e-mail naar Ready2Help@redcross.nl

Als je meedoet, zouden we het leuk vinden als je ons dat per e-mail (ready2help@redcross.nl) of via Twitter (@Ready2Help_NL) laat weten.

Q&A READY2HELP NEPAL

Heeft deze vraag aan Ready2Help te maken met de inzet van het Rode Kruis in Nepal?  Wat heeft het Rode Kruis te maken met het bedrijf Digital Globe?
Het Rode Kruis in Nepal is net als vele andere hulporganisaties dag en nacht actief om de slachtoffers van deze ramp te helpen. Alle hulpverleningsorganisaties kunnen gebruik maken van de informatie die Digital Globe verstrekt.

Hoe stelt Digital Globe de informatie beschikbaar aan hulpverleningsorganisaties?
Ze stellen de informatie gratis online beschikbaar aan alle betrokkenen bij de acute hulpverlening en het herstel.

Waarom wordt Ready2Help gevraagd, dit is toch geen noodsituatie in Nederland?
Ready2Help is een netwerk van hulpbereide mensen. Daarom bieden we hun de mogelijkheid om, vanuit Nederland, een steentje bij te dragen aan de hulpverlening in Nepal.

Waarom wordt Ready2Help gevraagd voor individuele online activiteiten?
Ready2Help is een netwerk van hulpbereide mensen. Een deel van deze mensen heeft aangegeven dat ze ook bereid zijn om online te helpen.

Waarom krijgen Ready2Helpers geen telefonische oproep, of een SMS?
In dit geval is het niet noodzakelijk dat een Ready2Helper laat weten of hij/zij wel of niet beschikbaar is. Daarnaast is een e-mail nodig om een toelichting op de actie te geven.

Waarom komt deze oproep nu pas, de ramp was zaterdag (5 dagen geleden)?
Het team van Ready2Help heeft dit initiatief recent opgemerkt en is van mening dat deze vorm van online hulpverlening nog steeds een belangrijke bijdrage kan leveren.  

Tot wanneer kan ik deze activiteit blijven doen?
Op het moment dat alle satellietbeelden voldoende zijn gescand, is de verwachting dat de actie op de site wordt beëindigd.

Waarom wordt Ready2Help ingezet, het netwerk is toch nog niet operationeel?
We zijn inderdaad nog met de laatste voorbereidingen bezig om een praktijkinzet in Nederland te kunnen realiseren. Deze online hulpactie van Digital Globe willen (en kunnen) we nu reeds van harte ondersteunen.

Zijn er ook nog andere dergelijke initiatieven?
Ja, er zijn meerdere initiatieven. We brengen dit initiatief onder de aandacht omdat dit een activiteit is die Ready2Helpers kunnen doen op het moment dat het hen uitkomt en ze ook zelf kunnen bepalen hoeveel tijd eraan te besteden. Daarnaast zien we Digital Globe als een betrouwbare organisatie.

Waar kan ik meer informatie vinden over dit initiatief en de resultaten?
Via de DigitalGlobe Facebookpagina en via Twitter @DigitalGlobe.