Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp in Nederland Burgerhulp Ready2Help Vragen over het aan- en afmelden bij Ready2Help

Vragen over het aan- en afmelden bij Ready2Help

Ready2Help is een netwerk van hulpbereide mensen zoals jij en ik, die klaarstaan om te helpen bij noodsituaties in Nederland. Het is een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis.​ Hieronder vind je antwoorden op veel gestelde vragen over jezelf aan- en afmelden bij Ready2Help.

1. Hoe en waar kan ik me aanmelden?
2. Kan ik als minder valide ook deelnemen, want ik zit in een rolstoel/ik ben blind/ik ben doof?
3. Moet ik een EHBO-diploma hebben om me te kunnen aanmelden?
4. Ik ben al vrijwilliger van het Rode Kruis; moet/kan ik me dan ook aanmelden?
5. Ik woon in België/Duitsland; kan ik mij ook aanmelden?
6. Heb ik een VOG (verklaring omtrent gedrag) nodig om me aan te kunnen melden?
7. Wat doet het Rode Kruis met mijn persoonsgegevens?
8. Ik wil wel Ready2Help worden, maar ik wil alleen/geen hulp verlenen aan vluchtelingen; wat nu?
9. Ik ben werkloos; is mijn UWV-uitkering in gevaar als ik me aanmeld als Ready2Helper?
10. Ik ben verhuisd/heb een ander mobiel nummer/e-mailadres; hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?
11. Hoe en waar kan ik me afmelden voor Ready2Help?
12. Waar​ kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

 

 

1. Hoe en waar kan ik me aanmelden?
Iedere inwoner van Nederland van 18 jaar of ouder die in het bezit van een mobiele telefoon en een e-mailadres is, kan deelnemen aan Ready2Help. Ga naar www. ready2help.nl of meld je hier aan.
Iedereen beschikt over bepaalde ervaring, vaardigheden, competenties, specialismen en/of middelen die kunnen bijdragen aan hulpverlening; of het nu gaat om fysieke kracht, talenkennis, medische kennis, logistieke inzichten, etc. Bij je eerste aanmelding vragen we niet naar je speciale vaardigheden, maar wanneer voor een inzet bepaalde kwaliteiten noodzakelijk zijn, wordt dit nadrukkelijk kenbaar gemaakt.

Terug naar boven

2. Kan ik als minder valide ook deelnemen, want ik zit in een rolstoel/ik ben blind/ik ben doof?
Iedereen beschikt over vaardigheden die kunnen bijdragen aan de rampenhulpverlening. Je beslist zelf per situatie of je deelneemt, of niet en wat je wel of niet kunt/wilt doen. Enige eigen mobiliteit is wel wenselijk omdat je op eigen gelegenheid naar de hulplocatie reist.

Terug naar boven 

 

3. Moet ik een EHBO-diploma hebben om me te kunnen aanmelden?
Nee, het is niet noodzakelijk (maar wel handig). Wil je meer over EHBO weten, kijk dan op rodekruis.nl/ehbo.

Terug naar boven

 

4. Ik ben al vrijwilliger van het Rode Kruis; moet/kan ik me dan ook aanmelden?
Niets moet, maar je bent natuurlijk van harte welkom! Per situatie beslis je zélf of je meedoet aan een hulpactie of niet, dus het hoeft je werkzaamheden als Rode Kruis vrijwilliger niet in de weg te staan.

Terug naar boven

 

5. Ik woon in België/Duitsland; kan ik mij ook aanmelden?
Nee helaas, dat kan niet. Om mensen goed te kunnen oproepen, worden enkel Nederlandse postcodes gebruikt.

Terug naar boven

 

6. Heb ik een VOG (verklaring omtrent gedrag) nodig om me aan te kunnen melden?
Nee, die verklaring is niet nodig.

Terug naar boven

 

7. Wat doet het Rode Kruis met mijn persoonsgegevens?
Die worden uitsluitend gebruikt voor Ready2Help.

Terug naar boven

 

8. Ik wil wel Ready2Help worden, maar ik wil alleen/geen hulp verlenen aan vluchtelingen; wat nu?
We registreren geen voorkeuren. Je wordt voor iedere noodsituatie in je regio opgeroepen, keer op keer. Je beslist altijd zélf, per oproep, of je kunt/wilt komen helpen.

Terug naar boven

 

9. Ik ben werkloos; is mijn UWV uitkering in gevaar als ik me aanmeld als Ready2Helper?
In het algemeen geldt dat zolang vrijwilligerswerk (het vinden van) betaald werk niet in de weg staat, je uitkering niet in gevaar is. Je dient vrijwilligerswerk wel altijd te melden bij het UWV. Voor Ready2Help geldt dat zolang je niet daadwerkelijk ingezet wordt, je enkel geregistreerd staat als 'beschikbaar'. Wanneer je als Ready2Helper aan de slag gaat, meld je dit  bij het UWV via dit (gedeeltelijk ingevulde) formulier. Print het uit en laat het verder invullen door de Ready2Help teamleider/coördinator van het Rode Kruis op de locatie waar je aan de slag gaat.

Terug naar boven

 

10. Ik ben verhuisd/heb een ander mobiel nummer/e-mailadres. Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?
Ga naar Ready2Help.nl of klik hier, log in met je social media account en pas vervolgens je gegevens aan.  Als je geen social media account hebt, of he hebt je nooit aangemeld via een social media account  (maar via een papieren of webformulier), stuur dan een e-mail met je naam en je oude en nieuwe gegevens naar Ready2Help@redcross.nl.

Terug naar boven

 

11. Hoe en waar kan ik me afmelden voor Ready2Help?
Ga naar Ready2Help.nl en log in met je social media account. Op de pagina met je profielgegevens staat helemaal onderaan een witte balk met een uitschrijflink. Als je geen social media account hebt, of je hebt je nooit aangemeld via een social media account (maar bv. via een papieren formulier of een webformulier), stuur dan een e-mail met je naam en je gegevens naar Ready2Help@redcross.nl en dan melden wij je af bij het netwerk.

Terug naar boven

 

12. Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?
Ga terug naar de startpagina met de veel gestelde vragen over Ready2Help en check of je vraag in een andere categorie vermeld staat. Zo niet, stuur dan een e-mail naar Ready2Help@redcross.nl. We streven er naar je dan zo spoedig mogelijk te informeren.

Terug naar boven