Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp in Nederland Burgerhulp Ready2Help Vragen over het oproepen van Ready2Helpers voor hulpacties

Vragen over het oproepen van Ready2Helpers voor hulpacties

​Ready2Help is een netwerk van hulpbereide mensen zoals jij en ik, die klaarstaan om te helpen bij noodsituaties in Nederland. Het is een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis. Hieronder het antwoord op veel gestelde vragen over het oproepen van Ready2Helpers voor hulpacties.

1. Hoe word ik opgeroepen als mijn hulp nodig is?
2. Wat gebeurt er als ik de telefoon niet kan opnemen?
3. Ik verblijf meestal in een andere regio dan waar ik woon; wat nu?
4. Wat als ik niet beschikbaar ben als ik een oproep krijg?
5. Vinden hulpacties door de week plaats, of ook in het weekend?
6. Ik hoor een onvolledig oproepbericht/het (voicemail)bericht was niet goed verstaanbaar; hoe komt dat?
7. Kan ik terugbellen/sms'en naar het oproepnummer?
8. Waarom word ik niet via sms en/of e-mail opgeroepen?
9. Kan er niet langer van te voren opgeroepen worden?
10. Als ik me heb aangemeld voor een hulpactie, maar ik kan toch niet komen; hoe meld ik me dan af?
11. Wanneer er na een oproep voldoende aanmeldingen zijn en mijn inzet is niet nodig; hoe hoor ik dat dan?
12. Waar kan ik​ terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

 

 

 

 

 


​1. Hoe word ik opgeroepen als mijn hulp nodig is?
In het geval van een noodsituatie waar de inzet van Ready2Helpers de bestaande hulpverlening kan versterken, alarmeert het Rode Kruis de Ready2Helpers in de betreffende regio. Je ontvangt eerst een sms waarin wordt aangekondigd dat je gebeld gaat worden door Ready2Help, of je dat je een e-mail gaat ontvangen. Wanneer je vervolgens gebeld wordt, zie je een buitenlands telefoonnummer in je scherm (+47 23502100), omdat de telefooncentrale van Ready2Help in Noorwegen staat. Je kunt het gesprek gerust aannemen, het is veilig en gratis. Je hoort een spraakbericht waarin verteld wordt wat er aan de hand is en wat je kunt doen om te helpen. Je krijgt de keuze of je wilt helpen of niet.  Wanneer je komt helpen, ontvang je per e-mail aanvullende informatie en instructie.

Terug naar boven

 

2. Wat gebeurt er als ik de telefoon niet kan opnemen?
Wanneer je de telefoon niet op neemt, wordt je mogelijk enige tijd later nog een keer teruggebeld (als na de eerste belronde niet voldoende Ready2Helpers gereageerd hebben). Als je ook dan niet opneemt, kun je deze keer niet komen helpen. Bij een volgende gelegenheid roepen we je gewoon weer op.

Terug naar boven

 

3. Ik verblijf soms/vaak in een andere regio dan waar ik woon; wat nu?
Je wordt opgeroepen op  basis van de postcode van je woonplaats. We kunnen niet zien of je op dat moment ergens anders bent. In dat geval kun je de oproep gewoon weigeren.

Terug naar boven

 

4. Wat als ik niet beschikbaar ben als ik een oproep krijg?
Je bent niet verplicht om te komen helpen. Per oproep bepaal je of je je kunt/wilt inzetten of niet. Zo niet; volgende keer beter, want dan roepen we  je gewoon weer op.

Terug naar boven

 

5. Vinden hulpacties door de week plaats, of ook in het weekend?
Het netwerk is 24/7 actief, want noodsituaties kunnen zich altijd voordoen. Afhankelijk van wat voor noodsituatie het is, wordt de hulpactie gepland. Dit kan zowel door de week als in het weekend zijn. De kans dat een hulpactie 's nachts plaatsvindt, is klein.

Terug naar boven

 

6. Ik hoor een onvolledig oproepbericht/het (voicemail)bericht is niet goed te verstaan?
Helaas ondervinden we momenteel een aantal technische problemen waardoor dit voorkomt. Bij voorbaat onze welgemeende excuses hiervoor. Je kunt helpen de problemen op te lossen door in dit geval een e-mail te sturen naar ready2help@redcross.nl. Vermeld je naam en contactgegevens, de datum, en het tijdstip waarop je het bericht ontving.

Terug naar boven

 

7. Kan ik terugbellen/sms'en naar het oproepnummer?
Nee helaas, dit kan niet. Het is een geautomatiseerd systeem dat geen gesprekken aanneemt.

Terug naar boven

 

8. Waarom word ik niet via sms en/of e-mail opgeroepen?
Niet iedereen leest z'n sms en e-mail direct als ze binnenkomen. Bij hulpacties is het voor ons belangrijk zo snel mogelijk te weten hoeveel mensen (en wie) beschikbaar zijn om te komen helpen. In de toekomst proberen we andere manieren van alarmeren uit bij minder urgente hulpacties.

Terug naar boven

 

9. Kan er niet langer van te voren opgeroepen worden?
Dit is afhankelijk van de urgentie van de hulpactie. We proberen altijd zo veel mogelijk tijd tussen de oproep en de hulpactie zelf te plannen, omdat er dan ook meer kans is dat de opgeroepen Ready2Helpers beschikbaar zijn.

Terug naar boven

 

10. Als ik me heb aangemeld voor een hulpactie, maar ik kan toch niet komen; hoe meld ik me dan af?
Na je aanmelding bij een oproep ontvang je een e-mail met instructies voor de hulpactie. Daarin staat ook vermeld hoe je je eventueel kunt afmelden als je verhinderd bent.

Terug naar boven

 

11. Wanneer er na een oproep voldoende aanmeldingen zijn en mijn inzet is niet nodig; hoe hoor ik dat dan?
Soms ontvangen we meer aanmeldingen dan dat er nodig zijn voor de hulpactie. Als dit het geval is, ontvang je een e-mail waarin dit vermeld staat.

Terug naar boven

 

12. Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?
Ga terug naar de startpagina met de veel gestelde vragen over Ready2Help en check of je vraag in een andere categorie vermeld staat. Zo niet, stuur dan een e-mail naar Ready2Help@redcross.nl. We streven er naar je dan zo spoedig mogelijk te informeren.

Terug naar boven