Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp wereldwijd Opsporing van familie Hoe behandelen wij uw hulpverzoek

Hoe behandelen wij uw hulpverzoek

U wilt het Rode Kruis om hulp vragen bij het opsporen en contactherstel met familie of het opvragen van een persoonlijk document. De eerste stap is een afspraak met een tracingteam van het Rode Kruis in uw regio.

 

Persoonlijk gesprek

Tracingvrijwilligers voeren op een Rode Kruis kantoor in uw regio een vertrouwelijk gesprek met u. Hierin wordt bekeken of wij uw hulpverzoek kunnen behandelen. Als dit het geval is, helpen zij u om een formulier in te vullen voor contactherstel met uw familie of voor het opvragen van een persoonlijk document. Als we niet kunnen helpen, verwijzen we u door naar een organisatie die u wellicht wel kan helpen.

 

Welke informatie hebben wij nodig?

Voor opsporing en contactherstel met uw familie heeft het Rode Kruis veel informatie nodig. Wij zullen onder meer vragen naar:

  • Naam van uzelf en de gezochte persoon of personen
  • Geboortedatum en -plaats
  • Nationaliteit
  • Laatst bekende adres
  • Datum en omstandigheden van het contactverlies

 

Communicatie in uw eigen taal

Als u geen Nederlans of Engels spreekt, kunt u een tolk meenemen. Als dit niet mogelijk is, regelen wij een (telefonische) tolk voor het gesprek.

 

Onafhankelijk en vertrouwelijk

Het Rode Kruis werkt onafhankelijk van de overheid en andere organisaties. Wij verstrekken zonder uw toestemming geen persoonlijke informatie aan derden. Onze gesprekken met u zijn vertrouwelijk.

 

Na het intakegesprek

Met uw toestemming sturen wij uw informatie naar Rode Kruis collega's in het land waar u vermoedt dat uw familielid is. Zij proberen uw familie op te sporen of een Rode Kruis bericht aan uw familie te overhandigen. De mogelijkheden hiervoor hangen onder andere af van de lokale (veiligheid-)situatie in het land waar gezocht moet worden. Het resultaat wordt naar ons teruggestuurd. Een tracingteam neemt vervolgens contact met u op om het resultaat met u te bespreken.

 

Hoe lang duurt de behandeling van een verzoek?

Het Rode Kruis streeft ernaar efficiënt en nauwkeurig te werken. Toch kan het maanden tot meer dan een jaar duren voor u een resultaat ontvangt over de opsporing van uw familie. Dit komt doordat we vaak moeten zoeken in gebieden met weinig infrastructuur door een ramp of conflict. Wij houden u zo mogelijk tussentijds op de hoogte van de voortgang van uw verzoek.

 

Wat kunt u zelf doen?

U kunt altijd zelf actie ondernemen om uw familie te zoeken, bjivoorbeeld via Internet. Het is daarbij belangrijk om uw veiligheid en die van uw familie in acht te nemen. Klik HIER voor tips om zelf te zoeken.