Het logo van het Nederlandse Rode Kruis.
Zoeken.
Home Hulp wereldwijd Opsporing van familie Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

 Bekijk/View/Voir Brochure

 

1.Kan ik via het Rode Kruis geld naar familie versturen?

Het Rode Kruis verstuurt geen geld naar uw familie, ook niet via Rode Kruis berichten. U kunt voor deze vraag terecht bij banken in Nederland, die informatie kunnen geven over geldzaken naar of in het buitenland. 

2.Kan ik via het Rode Kruis medicijnen naar familie versturen?

Het Rode Kruis stuurt geen medicijnen aan familieleden. U kunt voor deze vraag terecht bij Farmacie Mondiaal, die medicijnen kunnen versturen aan familie in het buitenland.

3.Kan het Rode Kruis asielprocedures ondersteunen?

Het Nederlandse Rode Kruis mengt zich vanwege haar grondbeginselen niet in asielprocedures. Juridische vragen binnen een asielprocedure kunnen aan een (asiel)advocaat gesteld worden. Vragen met betrekking tot de asielprocedure kunnen gesteld worden aan VluchtelingenWerk Nederland.

4.Kan het Rode Kruis in meerdere landen naar familie zoeken?

De mogelijkheid bestaat dat u uw familie op weg naar Nederland bent kwijt geraakt. Het Rode Kruis heeft de mogelijkheid om in meerdere landen navraag te doen bij Rode Kruis of Rode Halve Maan verenigingen. Op basis van de beschikbare gegevens wordt bekeken naar welke landen het verzoek wordt gestuurd. Daarnaast beschikt het Rode Kruis over een Europese databank van vermiste personen, en kunt u een informatie vinden over opsporing en contactherstel op de website www.familylinks.icrc.org van het Internationaal Comité Rode Kruis. Ook staan er lijsten op deze website van personen die als gevolg van een gewapend conflict vermist zijn geraakt, zoals in Bosnië en ​Herzegovina, Kroatië, Kosovo, Somalië en Nepal.

5.Wat zijn de kosten voor hulpverlening door het Rode Kruis?

Hulpverlening van het Rode Kruis is gratis. Wij rekenen geen kosten voor het indienen van een hulpverzoek voor contactherstel met familie of het opvragen van persoonlijke documenten.

 

6.Een familielid is vermist. Kan het Rode Kruis helpen?

Een vermissing van een persoon dient u in Nederland bij de politie te melden. De politie beschouwt iemand als vermist als hij/zij:

  • Tegen redelijke verwachting in afwezig is uit de voor hem/haar gebruikelijke of veilige omgeving;
  • Zijn/haar verblijfplaats onbekend is;
  • Het in zijn/haar belang is dat zijn/haar verblijfplaats wordt vastgesteld.

Indien u te maken heeft met de verdwijning van een minder- of meerderjarige die voldoet aan alle drie bovenstaande politiecriteria criteria heeft u te maken met een vermissing. Neemt u dan contact op met het dichtsbijzijnde politiebureau.

Ondersteuning aan achterblijvers 
Slachtofferhulp Nederland (SHN) biedt hulp aan achterblijvers van vermisten. SHN is het centrale punt in Nederland waar achterblijvers en andere betrokkenen na melding bij de politie terecht kunnen voor informatie, tips, emotionele, praktische en juridische hulp. SHN is niet betrokken bij de opsporing. U kunt bij SHN terecht voor informatie over alles rond vermissingen. Kijk op de website van Slachtofferhulp Nederland voor meer informatie over de hulp van SHN bij vermissing of bel 0900-0101. 

Geen vermissing?
Het kan  ook zijn dat u op zoek bent naar iemand van wie de verblijfplaats u onbekend is zonder dat dit bij de politie hoeft te worden gemeld. Bijvoorbeeld in de volgende situaties: 

  • U bent contact met familie verloren als gevolg van een oorlog, gewapend conflict, ramp of migratie en u wilt het contact met hen herstellen. Het Rode Kruis kan u mogelijk helpen met uw hulpvraag. Kijk voor meer informatie op onze website 
  • U bent op zoek naar uw biologische vader, moeder, of naar uw kind dat door echtscheiding, relatiebreuk of adoptie niet bij u is opgegroeid. Raadpleeg dan de website van FIOM.