Brabant-Noord
Word vrijwilliger Doneer

Vrijwilliger in beeld: Tonnie van de Griendt

Geplaatst op 13 november 2023

Een advertentie in de krant attendeerde Tonnie van de Griendt (58) op het doen van vrijwilligerswerk bij het Rode Kruis. Het leek hem wel interessant en hij besloot te reageren. Intussen zijn we 37 jaar verder en is Tonnie in verschillende functies actief. Een greep uit zijn functie-overzicht: Chauffeur, Praktijkbegeleider, Noodhulpteam, Evenementenhulpverlener, Biker. Hij doet veel, maar houdt zich het meest bezig met de inzetten voor de voetbalclub FC Den Bosch. Daarvoor maakt hij planningen, regelt hij vrijwilligers, zet hij de diensten in Tools en draait hij ook zelf inzetten tijdens de wedstrijden. Hij zet graag een extra stap.

De lift van FC Den Bosch

‘We verzorgen sinds seizoen 2013/2014 de eerstehulpverlening bij FC Den Bosch,’ vertelt Tonnie. ‘FC Den Bosch is een club uit het betaald voetbal die speelt in de Keukenkampioendivisie. Bij de thuiswedstrijden zijn we vanuit het Rode Kruis met negen eerstehulpverleners aanwezig. We hebben een veldploeg van vier personen, twee teams van twee personen op de tribune en er is een teamleider die het overzicht houdt. Vroeger waren we met zes mensen, maar dit jaar zijn de veldnormen opgeschaald. We zorgen voor de spelers, de supporters en voor alle andere aanwezigen.’ Tonnie zelf is, als het even kan, bij elke wedstrijd aanwezig.

’Op een vrijdagavond in september ging plots de rolstoellift bij FC Den Bosch kapot,’ verhaalt Tonnie. ‘Een supporter in een elektrische rolstoel was boven in het stadion aanwezig toen de lift vast kwam te zitten. Het was 20 uur en er werd direct een liftmonteur gebeld. De monteur moest uit België komen en werd tussen 22:00 en 23:00 uur verwacht. Door omstandigheden was hij echter pas na middernacht ter plaatse. De monteur kreeg het euvel niet verholpen en ging onverrichter zake naar huis. Wat nu te doen? De supporter, die in zijn elektrische rolstoel van de lift gebruik wilde maken, kon niet staan en had een lichaamsgewicht van boven de honderd kilo. We besloten de brandweer om hulp te vragen. Het was inmiddels 1:15 uur. De brandweer is gekomen en heeft met behulp van een kuipbrancard de man naar beneden getild. Daarna hebben ze van pallets een stellage gebouwd, zodat ook de rolstoel naar beneden kon worden gebracht.

Toen de man om 2 uur weer in zijn rolstoel zat, stonden we voor de volgende uitdaging, want op dat tijdstip rijden er geen rolstoeltaxi’s meer.’ Omdat Tonnie ook chauffeur is en de sleutel van de garage heeft waar de bus voor Personen Ambulance Vervoer (PAM) staat, heeft hij het voertuig opgehaald. Hij reed terug naar de voetbalclub en bracht de supporter in zijn elektrische rolstoel met de PAM naar huis. Tonnie zelf kwam midden in de nacht thuis. ‘Het was een korte nacht,’ lacht hij, ‘want ik moest alweer om half acht mijn bed uit om met mijn kleinzoon naar Madurodam te gaan.’

Noodhulpteam

Tonnie is de trotse opa van drie kleinkinderen, het vierde kleinkind is op komst. Helaas is in mei 2022 zijn vrouw Adriën overleden. Zij hebben elkaar bij het Rode Kruis leren kennen, waar zij als vrijwilliger actief was toen Tonnie zich aanmeldde. Hun twee kinderen zijn ook een tijdje vrijwilliger geweest, ze waren een tijdlang een echte Rode Kruis-familie. Tonnie is er trots op hoe hij, nadat hij plots geconfronteerd werd met het weduwnaarschap, de zaken thuis en op zijn werk heeft opgepakt.

Hij werkt bij de afvalstoffendienst van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Dat is een fijne werkgever, want Tonnie zit ook bij het Noodhulpteam (NHT) en wordt soms onder werktijd opgeroepen. ‘Daar doen ze op mijn werk gelukkig niet moeilijk over,’ zegt Tonnie. ’Er zijn leden van het NHT die van hun werkgever vakantie-uren moeten opnemen wanneer ze na een melding moeten uitrukken. Want als NHT-lid word je geacht binnen een half uur op de verzamellocatie aanwezig te zijn. Het is wel eens voorgekomen dat ik met mijn vrouw boodschappen aan het doen was op het moment dat mijn pieper afging. Gelukkig stonden we al bij de kassa. We hebben de boodschappen afgerekend en in de tas gepropt. Ik heb mijn vrouw thuis afgezet en ben doorgereden naar de verzamellocatie. Gelukkig hebben alle NHT-leden een extra set kleding. De mijne ligt in de auto, zo heb ik mijn tenue altijd bij me.

Met het NHT heb ik bijzondere dingen meegemaakt. Ik draag mijn pieper bijna altijd bij me. Als er een calamiteit is, worden we via de 112-meldkamer opgeroepen. Een oproep verloopt altijd automatisch bij incidenten waarbij 30 of meer slachtoffers aanwezig zijn. In de zomer van 2020 rukten we uit naar Eindhoven. We werden om assistentie gevraagd bij Eindhoven Airport. Daar was geen flight commander aanwezig, waardoor vliegtuigen op dat moment niet konden opstijgen noch landen. Hierdoor ontstonden vertragingen en moesten vertrekkende reizigers buiten de vertrekhal wachten. Het was erg warm en ontzettend druk, er waren veel mensen. We werden met het NHT opgeroepen om te observeren en indien nodig flesjes water uit te delen. Eenmaal ter plaatse was het euvel al verholpen, waardoor we na overleg weer naar huis konden. Ondanks dat we niet hoefden in te grijpen voelde het goed dat we er waren.’

Helper

Tonnie hoopt dat hij nog vele jaren met plezier en met zijn know how eraan kan bijdragen dat evenementen veilig verlopen. Ook hoopt hij dat hij door zijn enthousiasme en ervaring anderen kan inspireren. Hij biedt graag zijn hulp aan. Daarom mag je hem als er zich ’s nachts een calamiteit voordoet gerust uit bed bellen.

Auteur: Jerica Kornegoor
Foto: Peter Brekelmans

Meest recente berichten