“Je zorgt er dan voor dat iedereen met een goed gevoel en een glimlach zijn inzet kan afsluiten.”
Collega in Beeld – Eva van der Wacht – Coördinator Hulpverlening
Vandaag mag ik in gesprek met Eva. Sinds 1 Juni is zij begonnen als Coördinator Hulpverlening (CHV’er) voor het Rode Kruis Brabant-Zuidoost. Ze is op dit moment voornamelijk verantwoordelijk voor Opvang en een stukje Evenementenhulpverlening. Daarvoor moet ze naar locaties in het hele district, en soms zelfs daarbuiten. Zo is ze bijvoorbeeld veel op de opvanglocatie in Helmond geweest afgelopen zomer.
Wat leuk om je te spreken Eva! Ik ben wel benieuwd wat voor werk je deed voor je bij het Rode Kruis begon?
Ik heb gewerkt als public health officer in de maritieme sector. In Hamburg op het hoofdkantoor heb ik beleid geschreven voor cruise- en containerschepen. Later ben ik aan boord van die schepen het beleid gaan implementeren. In die periode ben ik de hele wereld overgevaren. Ik heb dit werk bijna 3 jaar gedaan.
Nadat ik de zaterdag voor ik moest beginnen bij het Rode Kruis op Eindhoven Airport was geland, ben ik direct naar de garage gegaan om snel een auto te kopen. Zo kon ik die maandagochtend met frisse moed met mijn nieuwe auto naar mijn nieuwe baan.
Je vorige baan klinkt als een hele leuke baan! Waarom ben je gewisseld?
Mijn vorige baan was dus voornamelijk veel reizen. Er waren weken dat ik audits deed en dan werkte ik één week op land en één week op zee. Hierdoor spendeer je veel tijd op schepen en ben je weinig thuis. Ik wilde rust creëren voor mijzelf en ben daarom terug naar Nederland
gekomen.
Is er een groot verschil tussen je oude baan en je nieuwe baan bij het Rode Kruis?
Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar ik zie ook veel gelijkenissen. In Hamburg werkte ik op het hoofdkantoor. Dat kun je een beetje vergelijken met het Verenigingskantoor van het Rode Kruis in Den Haag. Ik had daar een vloot onder mij met verschillende schepen. Die schepen kun je vergelijken met de districten. Ik zie dus wel gelijkenissen tussen mijn werk daar en het beleid schrijven vanuit Den Haag en dat beleid dan implementeren in de verschillende districten.
En hoe ging jij daar dan mee om?
Ik heb op het kantoor het beleid geschreven en heb vervolgens besloten om zelf op de schepen mee te varen om te kijken hoe het geïmplementeerd kon worden. Dan zie je hoe het is om met een bepaald beleid te werken dat vanuit hogerop wordt geschreven. Op dat moment kijk je met een hele andere blik naar het beleid.
Je was dus pas net terug in Nederland, toen je begon bij het Rode Kruis. Hoe kwam je bij de vacature van het Rode Kruis terecht?
Ik heb het Rode Kruis in het algemeen wel in de gaten gehouden. Ik heb namelijk van jongs af aan de interesse gehad om voor een organisatie als Artsen zonder Grenzen, Unicef of het Rode Kruis te werken.
En heb je als wereldreiziger de droom om voor het Rode Kruis naar het buitenland te gaan?
Ik vind het nu juist ontzettend fijn om even rust te hebben en hier in Brabant te wonen en te werken. Het is heel gezellig hier, maar het lijkt mij natuurlijk wel heel leuk om ooit in de toekomst voor het Rode Kruis naar het buitenland te gaan. Ik heb dus zeker de droom en ook de ambitie om uiteindelijk door te groeien binnen het Rode Kruis.
Dat klinkt als een mooie droom! Hoe ervaar je de functie die je nu hebt?
Het klinkt heel cliché, maar het is super afwisselend. Zeker omdat ik zowel Evenementenhulp als Opvang heb. Ik vind dat een hele leuke mix.
Tot nu toe heb ik vooral ondersteund in de opvang van vluchtelingen. Toen ik in het district kwam was er een tijdelijke opvanglocatie in Helmond, waar de vluchtelingen tot september verbleven. Bij zo’n opvanglocatie werk je samen met de locatiemanager om ervoor te zorgen dat iedereen goed opgevangen wordt en een fijne tijd heeft op de locatie. Dit doe je onder andere door samen te sparren over verschillende activiteiten en klusjes die uitgevoerd moeten worden. Je bent ook het aanspreekpunt voor de verschillende partnerorganisaties, zoals de gemeente en het COA, om alles in goede banen te leiden.
En wat doe je daarnaast dan voor Evenementenhulp?
Bij Evenementenhulp ben ik meer ondersteuning en kijk met Ynte mee wat er allemaal bij komt kijken als je een evenement moet draaien. Dus van de aanvraag van het evenement tot en met de evaluatie. Zo heb ik onder andere ondersteund bij de Marathon van Eindhoven en de Brabantse dag Heeze. Daarnaast heb ik een Audit gedaan met Mariet bij Metalfest.
Wat doe je dan als je ondersteunt bij bijvoorbeeld de Marathon?
Die ochtend vroeg zijn we gestart met de briefing. Ik was al om half zeven ‘s ochtends aanwezig, zodat de koffie, thee en vlaai klaarstond voor de vrijwilligers. Tijdens de briefing zat de zaal helemaal vol. De rest van de dag was ik aanwezig op het gebouw om de vrijwilligers na hun inzet op te vangen. Je zorgt er dan voor dat iedereen met een goed gevoel en een glimlach zijn inzet kan afsluiten. En kunt ze dan ook even persoonlijk bedanken, want zonder hen doen we het niet. Zeker als ze zo vroeg moeten starten, is het zo waardevol dat mensen komen helpen.
Nu merk ik uit je verhaal dat je graag reist, maar wat zijn verder hobby’s van je?
Ik vind dat vaak een moeilijke vraag, hoewel ik mij prima vermaak in mijn vrijetijd. Bijvoorbeeld met sociale activiteiten met vriendinnen. Ik houd er ook van om een avondje lekker op de bank een film kijken. Ook ben ik dol op koken en op vakantie lees ik veel.
Is er iets wat jij vrijwilligers nog zou willen meegeven?
We proberen allemaal ons best te doen tijdens een inzet. Een inzet hoeft niet vlekkeloos te lopen en dat wordt ook zeker niet gevraagd. Daarbij mag er altijd een creatieve oplossing gevonden worden voor als zaken toch niet lekker lopen. Geniet er dus van, maak er een mooie gezellige dag van met elkaar. Dat is het allerbelangrijkste!
Tekst: Mariëlle Lenders