“Dat vind ik eigenlijk toch wel het mooie aan werken bij het Rode Kruis. Samenwerken met je collega’s en samen iets neerzetten.”
Collega in Beeld – Jolande Soetens – Financieel Medewerker
Hallo Jolande! Zou je iets over jezelf willen vertellen?
Ik ben dus Jolande Soetens. Ik werk sinds 1994 bij het Rode Kruis. Na de geboorte van mijn middelste zoon zocht ik er nog wat bij en toen ben ik destijds hier aangenomen. Ik ben getrouwd met John en heb 3 jongens in de leeftijd van 24 tot 29 jaar. Ze zijn allemaal het huis uit, dus we wonen lekker nog met z’n tweetjes. Mijn hobby’s zijn wandelen, lezen en lekker op vakantie gaan. Ik probeer ook twee keer in de week te sporten. Verder vind ik het heerlijk om in de tuin te wroeten. Lekker met mijn handen in het zwarte zand zitten.
Is je tuin dan ook helemaal mooi netjes en strak of is het een wat wildere tuin?
Als ik er net in gewerkt heb, is hij altijd heel mooi strak. Maar met zon en regen staat er al weer snel onkruid. Het hoeft ook niet al te strak te zijn, maar ik vind het wel fijn als het een beetje netjes is. Daar kan ik van genieten; buiten gaan zitten en dan heerlijk rondkijken en vogeltjes zien fladderen.
Ja heerlijk! En je zei dus dat je hier al best een tijdje werkt. Wat valt er allemaal onder jouw werkzaamheden?
In principe heb ik het hele financiële deel onder me. Dat wil dan eigenlijk zeggen: samen met het team een begroting maken tot en met de jaarrekening. Met de daarbij behorende financiële werkzaamheden. Per kwartaal worden de cijfers aan het bestuur voorgelegd. Dat gebeurt tijdens de bestuursvergaderingen en gaat via Ellen (districtsmanager). Vroeger was het zo dat de penningmeester zich veel meer bezighield met de cijfers, maar sinds we een districtsmanager en een bestuur op afstand hebben, gaat dat veel meer via Ellen. Zij is eigenlijk het aanspreekpunt voor het district.
Ik heb wekelijks contact met onze bestuurder Planning, Finance en Control, Jeroen Meessen. Hij accordeert de wekelijkse betalingen. Maar natuurlijk niet voordat alle facturen en declaraties zijn goedgekeurd in Onventis. Dat wil zeggen dat niemand zomaar een factuur kan betalen. Alles wordt altijd door meerdere ogen gezien. Dus alle declaraties die van vrijwilligers komen, of alle facturen die onder andere voor Evenementenhulp nodig zijn, komen via mijn handen. Ik werk nu twee dagen in de week. Gelukkig heb ik veel hulp van Anja. Die helpt ook met het op orde houden en verwerken van alle facturen en declaraties.
Wat zorgt er nou voor dat je hier al zo lang prettig werkt en nog steeds met plezier de financiën op orde houdt?
De zelfstandigheid en onafhankelijkheid binnen de werkzaamheden. Dat vind ik toch wel heel fijn. En je hebt natuurlijk heel veel te maken met collega’s wanneer je de financiën voor een district beheert. Ook dat vind ik erg prettig. Ik vind het in het algemeen heel leuk om met mensen in contact te komen.
Het is echt ook het vertrouwde dat mij inmiddels wel trekt. De werkzaamheden zijn natuurlijk in mijn straatje. Ik heb heel lang ook thuis belastingaangiftes en andere administraties gedaan. Het financiële heeft me altijd al getrokken. En het is ook heel mooi om te zien hoe het zich in de loop van de jaren ontwikkeld heeft. Ik bedoel, ik begon hier en ik deed werkzaamheden, maar ik wist eigenlijk niet wat het resultaat daarvan was, want dat ging dan via de penningmeester. Ik heb met de jaren heel veel zelfstandigheid gekregen en ik heb nu meer het totale overzicht. Hierdoor weten we wat er in het district speelt. De lijntjes zijn kort.
Zijn er bijzondere momenten die je hebt meegemaakt in jouw tijd bij het Rode Kruis?
Nou ja, het grote kantelpunt was toch wel toen het Rode Kruis de sociale activiteiten beëindigde en zich volledig ging richten op Noodhulp. We zijn er echt voor mensen in nood. Heel veel andere goede organisaties richtten zich al op sociale activiteiten, die van ons werden grotendeels daar ondergebracht.
En de verbouwing van het pand in Eindhoven natuurlijk. Dat heb ik ook meegemaakt, dat wij in het oude kantoor zaten. Dat is wel een hele grote vooruitgang geweest. Het werkt zo veel prettiger.
En als iemand nu bij het Rode Kruis zou beginnen, als vrijwilliger of als beroepskracht, heb je dan nog tips hoe je het meeste plezier kan halen uit je werk hier bij het Rode Kruis?
Ja, vooral met mensen in contact komen. Dus een praatje aangaan en echt kijken naar de personen om je heen. Ik vind vooral het contact met collega’s en alles eromheen echt heel leuk. Je verhuurt zalen om inkomsten te genereren om onze noodhulp te financieren en daardoor kom je weer in contact met andere mensen.
Ik vind ook echt dat er veel veranderd is. Ik bedoel, vroeger wist je dat er vrijwilligers bij Evenementenhulp waren en dat was het. Natuurlijk ken ik ze nog niet allemaal, maar ik heb toch in de loop van de jaren wel heel veel mensen mogen ontmoeten. Dat vind ik eigenlijk toch wel het mooie aan werken bij het Rode Kruis. Samenwerken met je collega’s en samen iets neerzetten. Vooral het samen naar iets toewerken.
Waar ben je dan het meest trots op?
Ik ben toch wel het meest trots op dat we het als team nu toch goed voor elkaar hebben. Het is ook echt wel geprofessionaliseerd in de loop van de jaren. Dat kun je echt wel zeggen. En ja goed, er zijn altijd verbeterpunten, maar ik ben echt wel trots op waar we nu staan. De samenwerking is echt beter geworden. We hebben niet echt meer “eilandjes”.
En wat is het meest grappige wat je ooit mee hebt gemaakt bij het Rode Kruis?
Ik vond laatst de ontruiming met de BHV-training die we met de beroepskrachten hebben gevolgd eigenlijk wel heel grappig en bizar. Je denkt dat “handelen in noodsituaties” vanzelfsprekend is, maar daar komt toch veel meer bij kijken dan je denkt. En het oefenen daarin is soms hilarisch.
Ik hoor ook wel eens grappige verhalen over hoe jij de EHBO-cursus hebt ervaren, toen je de stappen echt moest gaan uitvoeren?
Je denkt als je de EHBO-cursus online volgt dat je het allemaal in de smiezen hebt en dat je zegt van “nou toe maar, kom maar op”. Maar op het moment dat je echt iets meemaakt, ga je heel anders handelen. En dan is het inderdaad van “oh jee”. Dan moet je de rust kunnen bewaren om goed te kunnen handelen. Maar dat is oefening. De mensen van Evenementenhulp oefenen heel vaak en dat is niet voor niets natuurlijk. Maar ja, dat was wel hard lachen, ja. Met de verbandjes en dingetjes. En we hebben door de tijd heen ook wel hele leuke uitjes meegemaakt.
Ik heb het ook jaren razend druk gehad. Dat ik hier echt ’s morgens kwam en direct begon te tikken achter mijn computer tot de avond en dan weer naar huis. Ik had zoveel administraties bij te houden, dat het eigenlijk niet te doen was. Daarom was ik wel heel blij dat Ellen kwam met de vraag of ik voor het district wilde gaan werken. Dat ik me echt kon focussen op het een district.
Waar heb je eigenlijk gewerkt voordat je bij het Rode Kruis kwam?
Voordat ik bij het Rode Kruis kwam, ben ik ooit begonnen, ook administratief, bij Franssen-Bosman. Dat was een zorgleverancier op het gebied van orthopedische hulpmiddelen. Ze zijn later ook uitgebreid naar incontinentiematerialen en stomamiddelen. Het is nu nog steeds een heel groot bedrijf. Daarna ben ik ook nog een tijdje bij Philips werkzaam geweest. Ook administratie. Terwijl ik een opleiding heb gevolgd voor medisch secretaresse. Toen ben ik al heel snel ook in de belastingwereld terechtgekomen, nadat ik die aanstelling had gekregen. En ik ben altijd op het financiële vlak blijven hangen.
Alles op orde houden eigenlijk, net als de tuin.
Net als de tuin, ja ik kan heel erg genieten van dingen die op orde zijn.